Yksi autohistorian myyttisimmistä malleista on 1950-luvun keskimoottorinen Porsche Spyder, jonka ratissa ikoninen James Dean kohtasi matkansa pään. Nyt saksalaismerkki esitteli uuden tulkinnan yli 60 vuoden takaisesta 550-1500 RS Spyderista.
James Dean keskittyi kovassa nousussa olleen näyttelijänuransa ohella kilvanajoon harrastuspohjalta. Keväällä ja kesällä 1955 aikansa nuorisoidolin alla oli vielä takamoottorinen Porsche 356 Speedster, mutta syyskuun lopulla se vaihdettiin keskimoottoriseen 550 Spyderiin. Dean ei kuitenkaan ehtinyt nauttia kauan pienestä mutta pippurisesta Porschestaan, joka sai osuvan Little Bastard -lempinimen. James Dean menehtyi nimittäin 550 Spyderin ratin takana 30.9.1955 sattuneessa kolarissa matkalla Kalifornian Salinasissa järjestettyyn kisaan, mikä sinetöi lopullisesti auton myyttisen maineen.
Tätä nykyä Porschen mallistosta löytyy kyllä keskimoottorinen ja avokattoinen 718 Boxster, mutta se on kaukana Deanin Spyderin kaltaisesta puristisuudesta. Niinpä saksalaisvalmistaja esitteli nyt ajatusleikkinä, millainen moderni tulkinta syntyisi 1950-luvun Spyderin perusideoiden pohjalta. Vision Spyder -nimisestä luomuksesta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva pari päivää sitten, ja nyt auto paljastettiin koko komeudessaan. 1:1-kokoinen muotoilumalli auttaa kuulemma Porschea kehittämään urheiluautojen designia, ja lisäksi tutkielmaan saatiin luotua supermoderni tulkinta avosportissa tarpeellisesta turvakaaresta.
Kompakti koko, mittasuhteet sekä takalokasuojien pullistumat ovat ilmiselviä viittauksia klassiseen Spyderiin, ja samaa voidaan sanoa myös auton takakilvessä komeilevasta Little Rebel -nimestä kumarruksena James Deanin Little Bastardin suuntaan. Modernia ilmettä saadaan puolestaan pystysuorista ja kulmikkaista etuvaloista sekä keulan massiivisista ilmanottoaukoista. Kisahenkeä on tuotu mukaan etujarrujen jäähdytyskanavilla sekä etupuskurin läpi työntyvällä kahdella punaisella vetokoukulla.
Suosittelemme
Vision Spyderissa on klassisen esikuvansa malliin hyvin matala tuulilasi, kun taas isot monipuolavanteet ja takakylkien ilmanottoaukot edustavat modernia aikaa. Ilma-aukot viestivät myös keskimoottoritekniikasta, jota muotoilumallissa ei kuitenkaan oikeasti ole. Takapäätä koristaa ledinauhan lisäksi koko perän kokoinen diffuusori, ja sisustaakaan ei ole unohdettu. Se on lähes yhtä spartalainen kuin 1950-luvun klassikossa, eli autosta löytyy kuppipenkkien lisäksi kolmipuolainen ratti.
Porsche ei julkaissut konseptin tarkkoja mittoja, mutta kaikesta päätellen auto on tuntuvasti 718 Boxsteria pienempi. Pidämme siis peukkuja, että vastaava pieni ja kevyt urheiluauto liittyisi tulevina vuosina myös saksalaismerkin tuotantomallistoon.