Sähköautojen esiinmarssi ja entistä kireämmät Euro 7 -päästömääräykset tarkoittavat monen pikkuauton loppua, koska niihin tulisi liian kalliiksi kehittää päästöjä tarpeeksi alas painavaa teknologiaa. Nyt myös Kia Rio liittyy katoavan kansanperinteen joukkoon.
Ford ilmoitti jo aiemmin lopettavansa kestosuosikki Fiestan valmistuksen, ja myös Volkswagen Polon tulevaisuus näyttää synkältä nykysukupolven jälkeen. Brittiläinen Autocar tietää nyt kertoa, että seuraavana vuorossa on Kia Rio, jonka myynti on päättymässä Isossa-Britanniassa ja muuallakin Euroopassa vielä tämän vuoden aikana.
Kian strategia on itse asiassa vastaava kuin Fordilla. Sinisen ovaalin merkki yrittää jatkossa kaupata entisille Fiesta-asiakkaille samalta pohjalta tehtyä crossoveria, eli Pumaa. Kialla puolestaan ymmärretään Rion kanssa läheistä sukua oleva Stonic-crossover epäsuoraksi korvikkeeksi perinteisen kaavan mukaan tehdylle B-segmentin pikkuautolle.
Tällä hetkellä Rio on vielä tarjolla monessa Euroopan maassa, mutta myynti rajoittuu ilmeisesti varastossa valmiina oleviin autoihin. Korealaismerkki sai viime vuonna kaupaksi 32 056 Rioa Euroopan markkinoilla, eli myynti laski yhdeksällä prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Auton tarun päättyminen ei siis johdu pelkästään tulevaisuuden entistäkin kireämmistä päästömääräyksistä, vaan myös kysyntä on siirtynyt yhä enemmän erilaisten crossoverien suuntaan.
Kia pysyy omien sanojensa mukaan kuitenkin uskollisena pikkuautoillekin, eli Rioa pienempi Picanto saa ainakin toistaiseksi jatkaa mallistossa, ja myös Stonic voidaan laskea B-segmentin pikkuautoksi. Tulevaisuus heittää kuitenkin aihepiirin ylle monia kysymyksiä. Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer kertoi äskettäin, että Euro 7 -päästömääräysten myötä perinteisen kaavan mukaan tehdyn pikkuauton hinta voisi nousta 3000-5000 euroa.