Coupé-kattoisten katumaasturien tulva ei ota loppuakseen. Renaultin mallistossa tätä autotyyppiä edustaa tällä hetkellä Capturin tekniikkaa hyödyntävä Arkana, mutta se saa pian seuraa pykälää tai paria isommasta Rafalesta.
Rafalen debyytti koittaa 18.6. varsin yllättävässä paikassa, eli Pariisin Le Bourget’ssa järjestettävässä ilmailushow’ssa. Sitä odotellessa D-segmenttiin sijoittuvasta uutuudesta julkaistiin jo ensimmäinen tiiseri, jonka yhteydessä paljastettiin myös auton nimi. Nimen tausta selittää myös esittelypaikan, koska Rafale-nimi on napattu vuoden 1934 kilpalentokoneesta.
Tuo kone oli lentokonevalmistaja Caudronin kehittämä C460, joka ristittiin erään merkittävän tuulen mukaan Rafaleksi kun Renault hankki lentokonefirman itselleen. Nimeä on hyödynnetty viime aikoina myös Renaultin automallistossa, koska täyssähköisen Megane E-Tech Electricin yksi värivaihtoehdoista on nimeltään Rafale Grey.
Ranskalaisvalmistaja ei vielä paljastanut yksityiskohtia Rafalen tekniikasta, mutta auton perusrakenteena palvelee kuulemma CMF-CD-niminen pohjalevy ja moottorivalikoima koostuu hybrideistä. Uutuus on kaiken järjen mukaan läheistä sukua Australille ja sen pohjalta tehdylle uudelle Espacelle, joka on muuttunut tila-autosta katumaasturiksi.
Rafalen kattolinja näyttää sen verran viistolta ja peräylitys kompaktilta, että autossa ei varmasti ole Espaceen saatavilla olevaa kolmatta penkkiriviä. Moottorivalikoima lienee samaa perua kuin Australissa ja Espacessa, eli dieseleitä ei kannata enää odotella pellin alle. Polttomoottorina palvelee todennäköisesti Espacesta tuttu 1,2-litrainen turboahdettu kolmipyttyinen bensakone, jonka tuottamaa 130 hevosvoimaa täydentää sähkö. Varsinaisesta sähkömoottorista irtoaa 70 heppaa, kun taas starttigeneraattori tuottaa vielä 25 hevosvoiman lisäpotkun.