MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia haastajia, ja nyt tähän joukkoon liittyy kalifornialaislähtöinen tulokas.

Geneven autonäyttelyssä reilun viikon kuluttua virallisesti esiteltävä uutuus on nimeltään Czinger 21C. Los Angelesissa suunnitellun ja rakennetun hyperauton nimi tulee kuulemma 21. vuosisadasta, eli 2000-luvusta. Czingerin luomuksen pitäisi laittaa tämän kategorian nokkimisjärjestys uusiksi, koska auton mainostetaan kiihtyvän 400 km/h:n nopeuteen ja pysähtyvän takaisin paikoilleen ripeämmin kuin ennätyksen tämänhetkinen haltija, eli Koenigsegg Regera.

Czinger selviää kuulemma tästä suorituksesta vain 29 sekunnissa, kun taas Koenigseggin tähänastinen ennätys kirjattiin viime syksynä tarkalleen 31,49 sekuntiin. Tätä ennen ennätys ehti piipahtaa hetken Bugatti Chironin hallussa, joten jenkkitulokkaan pitäisi olla myös VW-konsernin ykköstykkiä nopeampi. Tässä vaiheessa kyse on kuitenkin vasta mainospuheista, eli ennätysaika täytyy vielä todistaa virallisesti.

Amerikkalaisen startup-firman tekele on muiltakin suoritusarvoiltaan vähintään vaikuttavaa tasoa. Satasen nopeuden luvataan nimittäin olevan taulussa ainoastaan 1,9 sekunnissa, kun taas 300 km/h:n vauhtiin ja siitä takaisin nollaan tykitetään 15 sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 432 km/h, ja 250 km/h:n vauhdissa auto tuottaa kuulemma yli 250 kilon maaefektin.

Suosittelemme


Tämän kaiken mahdollistaa hybridivoimalinja, joka koostuu tuplaturbotetusta V8-keskimoottorista ja etuakselille sijoitetusta kahdesta sähkömoottorista. Bensakasin iskutilavuus on vain 2,88 litraa, ja siinä on mm. Ferrarin voimanlähteissä usein nähty 180 asteen kampiakseli. Kokonaistehoksi ilmoitetaan hulppeat 1250 hevosvoimaa, ja kierrosherkkyyttäkin löytyy 11 000 rundin verran. Painoa Czingerille on siunaantunut ainoastaan 1250 kiloa, joten massan ja hevosvoimien välinen teho-painosuhde on mukavat 1:1.

Vaikka 21C:n lanseeraus markkinoille antaa odottaa vielä itseään, Czinger kertoi jo suunnitelmistaan hyperauton toisen version suhteen. 21C Lightweight Track Configuration -nimen saavassa mallissa on yhtä paljon potkua kuin “perusversiossa”, mutta massa on saatu laskettua vain 1218 kiloon. Näin teho-painosuhde on vieläkin parempi, ja 250 km/h:n nopeudessa syntyy peräti 790 kilon downforce. Huippunopeus kärsii kuitenkin, koska rataversio yltää ”vain” 380 km/h:n maksimilukemaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää