Jälleen uusi sähköautojen ennätys luvassa – 2040-heppainen Estrema Fulminea aikoo jättää muut taakseen Nürburgringillä

Yksi automaailman lukuisista start-upeista on Automobili Estrema, joka toi julkisuuteen Fulminea-nimisen täyssähköisen hyperauton jo vuonna 2021. Se ei ole jäämässä pelkäksi haaveeksi, koska Estrema kertoi nyt konkreettisista tavoitteistaan autolle lähikuukausien osalta.

Toissavuonna esiteltyä luomusta seuraa varsinainen tuotantomalli, jonka lanseeraus on luvattu kesäkuulle. Syyskuussa on vuorossa puolestaan matka Saksaan legendaariselle Nürburgringille, jossa tavoitteena on lyödä pöytään sähköurheiluautojen uusi ennätysaika yli 20 kilometrin mittaisella Nordschleifella.

Kuva: Estrema

Projektin rahoitus vaikuttaa kuitenkin olevan hieman epävakaalla pohjalla, koska Automobili Estrema on aloittanut joukkorahoituskampanjan ennätysyrityksen vaatimien kulujen kattamiseksi. Tavoitteena on kerätä vajaat 98 000 euroa, josta on tätä kirjoitettaessa saatu kokoon reilut 11 000 euroa yhteensä 39 rahoittajalta.

Samalla suunnitteilla on Fulmineasta tehty dokumentti, joka kattaa hyperauton matkan ensimmäisestä ideasta Nürburgringin ennätysyritykseen asti. Lisäksi tekeillä on yhdeksän jaksoa Fulminean tekemisestä, ja nämä on tarkoitus esittää helmi- ja lokakuun välillä. Start-upin riskit näyttävät olevan tiedossa, kun autonvalmistaja toteaa joukkorahoituskampanjassaan että Fulminean prototyyppiä ei välttämättä saada valmiiksi tai ennätysyrityskin saatetaan missata.

Kuva: Estrema

Uutuutta kehutaan kuitenkin melko estoitta vallankumoukselliseksi sähköhyperautoksi, jossa käytetään ns. ultrakondensaattoreita ja uudenlaista akkupakettia, jossa perinteiset litiumionikennot yhdistyvät solid state -teknologiaan. Tämän myötä vähintään 100 kWh:n akkupaketti painaisi “vain” 300 kiloa, kun taas itse auton massa olisi noin 1500 kiloa.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, neljällä sähkömoottorilla ryyditetty 2040-heppainen Fulminea kiihtyy nollasta 320 km/h:n nopeuteen alle kymmenessä sekunnissa ja kykenee noin 520 kilometrin toimintasäteeseen WLTP-standardin mukaan mitattuna. Esisarjaa vastaava tuotanto on kuulemma jo käynnissä, ja tavoitteena on kaikkiaan 61 yksilön valmistaminen lähes kahden miljoonan verottomaan hintaan kappaleelta.

Kuva: Estrema
Kuva: Estrema
LähdeCarscoops

Lue lisää