Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa yksi BMW:n herkullisimmista M-autoista.

Julkisuudessa on jo aiemmin liikkunut tietoja, joiden mukaan neljällä turboahtimella varustettu M50d-diesel sekä M760Li:n pellin alla pauhannut tuplaturbo-V12 poistuvat jo lähiaikoina baijerilaismerkin Euroopan valikoimasta. Nyt tähän joukkoon on liittymässä BimmerToday-julkaisun mukaan myös kompaktiluokan ilopillerinä tunnettu M2 Coupé.

Takavetoista sporttia saa tällä hetkellä ”perustasoa” edustavana M2 Competitionina ja vieläkin tulisempana CS-versiona, jonka valmistusmäärä on muutenkin rajoitettu. BimmerTodayn mukaan molemmat mallit poistuisivat vanhan mantereen markkinoilta jo tulevana syksynä, koska niiden voimanlähdettä ei enää kannata viilata tulevien päästömääräysten mukaiseksi.

M-Bemarien hauskinta päätä edustavia M2-malleja vauhdittaa S55-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka debytoi jo vuonna 2014 M3:n ja M4:n pellin alla. Tätä voimanlähdettä ei kannata enää päivittää, koska baijerilaiset ovat jo kehittäneet upouuden kuutoskoneen tulevia M-autoja varten. S55 saa kuitenkin jatkaa elämäänsä nykyisen M2 Competitionin nokalla vielä ensi vuoden puolella Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla, kunnes nykykorimallin 2-sarjan tuotanto päättyy lopullisesti.

Suosittelemme

Tilalle tulee G42-korikoodin saava täysin uusi seuraaja, jonka valmistus alkaa jo ensi vuonna. Seuraavaa M2:ta odotellaan kuitenkin vasta vuodeksi 2022, joten Euroopassa täytyy pärjätä yli vuosi ilman M-malliston takavetoista kompaktitykkiä. Niinpä M2:sta kiinnostuneiden kannattaakin toimia pian, jos tavoitteena on nykykorimallin M2:n ostaminen vielä uutena.

Lue lisää