Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa yksi BMW:n herkullisimmista M-autoista.

Julkisuudessa on jo aiemmin liikkunut tietoja, joiden mukaan neljällä turboahtimella varustettu M50d-diesel sekä M760Li:n pellin alla pauhannut tuplaturbo-V12 poistuvat jo lähiaikoina baijerilaismerkin Euroopan valikoimasta. Nyt tähän joukkoon on liittymässä BimmerToday-julkaisun mukaan myös kompaktiluokan ilopillerinä tunnettu M2 Coupé.


Takavetoista sporttia saa tällä hetkellä ”perustasoa” edustavana M2 Competitionina ja vieläkin tulisempana CS-versiona, jonka valmistusmäärä on muutenkin rajoitettu. BimmerTodayn mukaan molemmat mallit poistuisivat vanhan mantereen markkinoilta jo tulevana syksynä, koska niiden voimanlähdettä ei enää kannata viilata tulevien päästömääräysten mukaiseksi.

M-Bemarien hauskinta päätä edustavia M2-malleja vauhdittaa S55-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka debytoi jo vuonna 2014 M3:n ja M4:n pellin alla. Tätä voimanlähdettä ei kannata enää päivittää, koska baijerilaiset ovat jo kehittäneet upouuden kuutoskoneen tulevia M-autoja varten. S55 saa kuitenkin jatkaa elämäänsä nykyisen M2 Competitionin nokalla vielä ensi vuoden puolella Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla, kunnes nykykorimallin 2-sarjan tuotanto päättyy lopullisesti.





Tilalle tulee G42-korikoodin saava täysin uusi seuraaja, jonka valmistus alkaa jo ensi vuonna. Seuraavaa M2:ta odotellaan kuitenkin vasta vuodeksi 2022, joten Euroopassa täytyy pärjätä yli vuosi ilman M-malliston takavetoista kompaktitykkiä. Niinpä M2:sta kiinnostuneiden kannattaakin toimia pian, jos tavoitteena on nykykorimallin M2:n ostaminen vielä uutena.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...