Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa yksi BMW:n herkullisimmista M-autoista.

Julkisuudessa on jo aiemmin liikkunut tietoja, joiden mukaan neljällä turboahtimella varustettu M50d-diesel sekä M760Li:n pellin alla pauhannut tuplaturbo-V12 poistuvat jo lähiaikoina baijerilaismerkin Euroopan valikoimasta. Nyt tähän joukkoon on liittymässä BimmerToday-julkaisun mukaan myös kompaktiluokan ilopillerinä tunnettu M2 Coupé.

-- MAINOS --

Takavetoista sporttia saa tällä hetkellä ”perustasoa” edustavana M2 Competitionina ja vieläkin tulisempana CS-versiona, jonka valmistusmäärä on muutenkin rajoitettu. BimmerTodayn mukaan molemmat mallit poistuisivat vanhan mantereen markkinoilta jo tulevana syksynä, koska niiden voimanlähdettä ei enää kannata viilata tulevien päästömääräysten mukaiseksi.

M-Bemarien hauskinta päätä edustavia M2-malleja vauhdittaa S55-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka debytoi jo vuonna 2014 M3:n ja M4:n pellin alla. Tätä voimanlähdettä ei kannata enää päivittää, koska baijerilaiset ovat jo kehittäneet upouuden kuutoskoneen tulevia M-autoja varten. S55 saa kuitenkin jatkaa elämäänsä nykyisen M2 Competitionin nokalla vielä ensi vuoden puolella Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla, kunnes nykykorimallin 2-sarjan tuotanto päättyy lopullisesti.

-- MAINOS --




Tilalle tulee G42-korikoodin saava täysin uusi seuraaja, jonka valmistus alkaa jo ensi vuonna. Seuraavaa M2:ta odotellaan kuitenkin vasta vuodeksi 2022, joten Euroopassa täytyy pärjätä yli vuosi ilman M-malliston takavetoista kompaktitykkiä. Niinpä M2:sta kiinnostuneiden kannattaakin toimia pian, jos tavoitteena on nykykorimallin M2:n ostaminen vielä uutena.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.