Jaguar on tunnettu perinteisestä brittityylistään, mutta kissamerkin linja on muuttunut huomattavasti modernimmaksi ja rohkeammaksi intialaisen Tatan alaisuudessa. Jagge on lähtenyt katumaasturimarkkinoillekin F-Pacellaan, mutta se ei ole vielä mitään tulevaan verrattuna. Britit esittelivät nimittäin viime vuoden lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä sähkökäyttöisen crossoverin konseptin, jonka nimeksi annettiin I-Pace.
I-Pace-tutkielma vaikutti vallankumouksellisimmalta Jaguarilta sitten 1960-luvun E-Typen, ja tuotantomallin luvattiin seuraavan uskollisesti konseptin jalanjäljillä. Usein tutkielmien muotoilu kuitenkin vesittyy pahasti matkalla tuotantomalliksi, mutta Jaguarin lupaus näyttää pitävän kutinsa. I-Pacen tuotantoversio bongattiin nimittäin jo täysin naamioimattomana, ja yhdennäköisyys konseptin kanssa on ilmeinen.
Autolla ajettiin ilmeisesti mainoskuvausten merkeissä Monacon legendaarisella F1-katuradalla, ja kuvausajankohdaksi oli valittu yö uteliaiden silmäparien pitämiseksi loitolla. Tästä huolimatta I-Pacen tuotantomalli onnistuttiin vangitsemaan videolle. Kuuluisassa Mirabeau Bas -mutkassa kuvattu pätkä ei ole terävyydeltään aivan huipputasoa, mutta Jaguarin uutuuden linjat käyvät silti selviksi.
Tällä kertaa on suorastaan ilo todeta, että sähkö-crossoverin tuotantoversio on lähes identtinen Los Angelesissa esitellyn konseptin kanssa. Värikin vaikuttaa olevan hyvin samanhenkinen harmaa, ja vanteiden design näyttää muuttumattomalta. Niiden tuumakoko on tosin astetta pienempi, ja konseptiauton vihreitä tehosteraitoja ei näy tuotantoauton kyljissä. Jaggen uutuudessa on todella pienet etu- sekä takaylitykset ja lyhyt nokka, mikä saa aikaan täysin toisenlaiset mittasuhteet kuin perinteisissä Jaguareissa.
Tämä johtuu siitä, että nokalla ei ole perinteistä polttomoottoria tilaa viemässä. Niinpä sisätilat on onnistuttu maksimoimaan. Konseptin sisustan tyyli oli pelkistetyn modernia, ja todennäköisesti sama linja jatkuu tuotantomallissakin. Tutkielma sai voimansa molemmilla akseleilla sijaitsevista sähkömoottoreista, joista irtosi 400 hevosvoiman kokonaisteho ja 700 newtonin maksimivääntö.
Suosittelemme
Tuotantoautossa lienee sama voimapaketti, ja 90 kWh:n akkukin on jo nähty tutkielmassa. Sen pitäisi mahdollistaa lähes 500 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Suorituskyky on vähintään kunnossa, koska I-Pace singahtaa noin neljässä sekunnissa nollasta sataan. Nollapäästöt lupaavat puolestaan pientä autoveroa Suomen kaltaisissa maissa, joissa autoilijoita rokotetaan virallisten päästölukemien perusteella.
https://www.facebook.com/agendaautomobile/videos/10156247847902178/