Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

JLR:llä on ollut viime vuosina hyvin hiljaista Jaguarin puolella, joten valtaosa myynnistä on tullut Land Roverin maastureista ja katumaastureista. Markkinoiden haasteista huolimatta Jaguar Land Rover onnistui viime vuonna kasvattamaan Euroopassa pistokehybridiensä myyntiä enemmän kuin yksikään toinen automerkki. Tästä rohkaistuneena JLR kertoi nyt uusista suunnitelmistaan lähivuosien varalle.

Kuva: JLR

Asiakaskysynnässä tapahtuneiden muutosten vuoksi britit hidastavat täyssähköautojensa esittelytahtia, ja vastavuoroisesti tulossa on enemmän pistokehybrideitä. Vielä vuonna 2021 JLR ilmoitti tuovansa markkinoille kuusi täyssähköistä Land Roveria ja kaksi sähkö-Jaguaria vuoteen 2026 mennessä. Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Adrian Mardell totesi kuitenkin äskettäin, että sähköisten Land Roverien määrä on nyt vähennetty neljään.

Niistä ensimmäinen on täyssähköinen Range Rover, jonka esittelyä odotetaan vielä tälle vuodelle. Pian ison Rangen sähköversion jälkeen on puolestaan vastaavan mallin vuoro pykälää pienemmän Range Rover Sportin pohjalta. Näiden kahden uutuuden jälkeen tulossa on vielä kaksi pienempää sähköautoa JLR:n uuden EMA-perusratkaisun pohjalta. Näistä autoista on saatu vasta vähän tietoja, mutta me voisivat toimia Range Rover Evoquen ja Range Rover Velarin sähköisinä seuraajina.

Kuva: JLR

Suunnitteilla on myös sähköinen Defender, joka on luvattu tuoda myyntiin ennen vuotta 2030. Jaguar lanseerataan puolestaan uudelleen automarkkinoille neliovisen sähkökäyttöisen GT:n voimin ensi vuoden aikana, ja sen jälkeen vuorossa on vielä toinen sähköauto. Niiden kysyntä on kuitenkin alkanut osoittaa laskemisen merkkejä, joten lähiaikoina luvassa on lisää pistokehybrideitä. Mardellin mukaan sama tilanne sähköautojen suhteen on nähtävissä muidenkin merkkien kohdalla, kun taas pistokehybridien menekki on ollut ainakin JLR:lle melkoinen yllätys.

Jaguar Land Roverin osalta niiden kysyntä kasvoi viime vuonna Euroopan markkinoilla 68 prosenttia, mikä tarkoitti 45 224 myytyä pistokehybridiä. Entistä suuremmat panokset töpselihybrideihin johtavat sähköautojen kehitystyön hidastumiseen, millä halutaan Mardellin mukaan toisaalta varmistaa JLR:n historian parhaat autot kun uusien sähkömallien aika on kypsä. Tällä hetkellä tavoitteena on sähköautojen 60 prosentin myyntiosuus vuoteen 2030 mennessä, ja sadassa prosentissa pitäisi olla vuonna 2036.

Kuva: JLR
LähdeCarscoops

Lue lisää