Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut jo 1930-luvulta lähtien, mutta hienot perinteet uhkaavat nyt loppua.

1930-luvun isojen kompressorivaunujen jälkeen tähtimerkin 300-mallisarjan edustajat jatkoivat tätä traditiota talousihmeen aikaisessa 1950-luvun Saksassa, kunnes 1960-luvun alussa koitti uuden S-luokan kaksiovisen coupén ja avomallin vuoro. Ne säilyivät tuotannossa 1970-luvun alkuun asti, jolloin kaksipaikkaisesta SL:stä hieman väkisin venytetty SLC yritti täyttää S-luokan coupén suuret saappaat. SLC ei kuitenkaan koskaan täyttänyt sille asetettuja odotuksia, minkä vuoksi Mercedes palasi jälleen kaksioviseen Ässään vuonna 1981.

Siitä eteenpäin S-luokan kaksiovinen versio on kuulunut katkeamattomasti Mersun valikoimaan, vaikka auton nimi on vaihdellut SEC:stä CL:ään ja pelkkään S-luokkaan. Kauneimpiin nykyautoihin kuuluva tämänhetkinen malli tuotiin markkinoille syksyllä 2014, ja vuotta myöhemmin oli ensimmäisen S-luokan avon vuoro lähes 45 vuoteen. Isoilla kaksiovisilla tähtikeuloilla ei ole ollut juurikaan suoria kilpailijoita, koska suurin osa muiden premium-merkkien kaksiovisista malleista on tehty joko astetta pienemmälle tai urheilullisemmalle perusrakenteelle.

S-luokan coupé ja avoversio ovat käyneet suhteellisen mukavasti kaupaksi ainakin muihin vastaavan hintaluokan kaksiovisiin malleihin nähden, mutta toki ne ovat muodostaneet vain murto-osan useimmiten edustusautoksi päätyvän Ässän myynnistä. Nykyinen S-luokan sedan näki päivänvalon vuonna 2013, joten seuraaja on automaailman tavallisen uudistumistahdin mukaan jo aivan nurkan takana. Se nähdäänkin vielä tämän vuoden aikana, ja Ässän pitäisi jälleen kerran kurkottaa automaailman absoluuttiselle huipulle mm. eri avustinjärjestelmien, sähköistymisen ja autonomisen ajamisen osalta.

Tällä kertaa sukupolvenvaihdos tarkoittaa valitettavasti coupén ja avon tarun loppua. Mersun emokonserni Daimlerilla on parhaillaan harteillaan massiiviset säästöpaineet firman tuloksen heikennyttyä, ja henkilöstön lisäksi myös mallistoa täytyy karsia. Näin S-luokan vähemmän relevantit kaksioviset versiot joutuvat viikatemiehen uhriksi, ja mm. X-luokan pick-up kokee jo aiemmin saman kohtalon.

Suosittelemme

Tähtimerkin ikoneihin kuuluva SL saa sentään jatkoa, mutta sekin tehdään jatkossa yhteiselle perusrakenteelle Mercedes-AMG:n GT-mallien kanssa. Nähtäväksi jää, nousevatko lajinsa viimeiseksi jäävät nykyiset kaksioviset Ässät vielä klassikoiden joukkoon tulevaisuudessa.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat