Renault Sport on nauttinut melkoista kulttimainetta hot hatch -fanien keskuudessa. Monet viime vuosikymmenten hauskimmista etuvetoisista autoista ovat tulleet Ranskasta Dieppen tehtaalta, mutta polttomoottorikäyttöisten taskurakettien tarina tulee kohta päätökseensä.
Renault kertoi nimittäin, että ikoninen Renault Sport -nimi haudataan osana ranskalaismerkin uutta strategiaa. Tulevaisuudensuunnitelmat keskittyvät ennen kaikkea sähköautoihin, kuten Tipparellun sekä 5:n uuteen tulemiseen, ja kompaktiluokan takavuosien suosikki Meganekin muuttuu täyssähköiseksi crossoveriksi. Urheilullisista autoista vastaa jatkossa Alpine Cars -osasto, joka tunnettiin ennen Renault Sport Cars -divisioonana.
Renaultin korulauseiden mukaan Alpinesta tulee premium-tason sporttibrändi, joka tarjoaa huippuluokan innovaatioita ja teknologiaa. Urheilullisten autojen siirtäminen oman brändinsä alle kuulostaa kovin tutulta, jos on seurannut Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meon aikaisempia tekemisiä. Seatin sporttisemmat mallit erotettiin hänen aloitteestaan omaksi Cupra-brändikseen, ja vastaava kuvio nähtiin aiemmin myös Fiatin sekä Abarthin osalta.
Hyvä uutinen on se, että Renault Sportin autoista aiemmin vastanneet ihmiset kehittävät jatkossa Alpinen malleja, joten osaamista varmasti löytyy. Ainakin perinteisten hot hatchien ystävien kannalta huono uutinen on kuitenkin se, että Alpine keskittyy jatkossa sataprosenttisesti sähköautoihin. Pörisevät pikkusportit ovat siis historiaa, ja esimerkiksi Megane R.S:n seuraajasta tulee todennäköisesti sähkökäyttöinen crossover. Clio R.S. ei puolestaan saanut seuraajaa enää edes nykysukupolvessa.
Suosittelemme
Alpinen uusi suunta tarkoittaa myös kevyimpiin nykyurheiluautoihin kuuluvan A110:n tarun loppua jossakin vaiheessa. Tilalle on kuitenkin tulossa täysin uusi sähkösportti, joka kehitetään yhteistyössä legendaarisen brittinimen, eli Lotuksen kanssa. Lisäksi Alpine aikoo tehdä sähköisen hot hatchin uuden Renault 5:n pohjalta. On mielenkiintoista nähdä, kuinka ranskalaiset onnistuvat pitämään akkujen painon kurissa tässä autoluokassa, jonka hauskuus muodostuu juuri kevyen ketterästä ajettavuudesta.