Jäähyväiset polttomoottorille – Tokiossa esiteltävä Renault Megane RS Trophyn erikoismalli on lajinsa viimeinen

Renaultilla on upeat perinteet RS-brändättyjen hot hatchien osalta. Nykyinen Megane RS jää kuitenkin lajinsa viimeiseksi, ja se lähetetään eläkepäiville Tokion Auto Salonissa esiteltävän erikoismallin voimin.

Megane-mallinimi on koristanut vuodesta 1995 lähtien kompaktiluokan Renaulteja, joiden skaala on ulottunut Scenic-brändätyistä tila-autoista kuumiin RS-rataspesiaaleihin. Tällä hetkellä kaupasta saa vielä polttomoottorilla varustettuja Meganeita, mutta mallisarjan tulevaisuus kuuluu täyssähköiselle E-Techille ja Scenicin korvaavalle sähkö-SUV:lle.

Kuva: Renault

RS-brändi saa puolestaan väistyä Alpinen tieltä, jonka valikoimaan kuuluu tällä hetkellä ainoastaan keskimoottorinen A110-urheiluauto. Tulevaisuudessa Alpinen mallisto laajenee kuitenkin käsittämään useita malleja, joista yksi on Renaultin tulevan sähkö-5:n sporttiversio. Se saa kunnian jatkaa ranskalaismerkin kunniakkaita hot hatch -perinteitä sähköautojen maailmassa, mutta Renaultilla on vielä yksi ässä hihassaan nykyisen Megane RS:n suhteen.

Se on Renaultin Japanin maahantuojan antamien tietojen mukaan Megane RS Trophyn pohjalta rajoitettuna eränä valmistettava erikoismalli, joka esitellään ensi viikolla ovensa avaavassa Tokion Auto Salon -näyttelyssä. Auton nimeksi tulee huhujen mukaan Megane RS Ultime, mutta siitä ei tehdä yhtä rajua kuin aiemmasta Trophy-R:stä, josta poistettiin jopa takapenkki painonsäästön nimissä. Erot perusmallin RS:ään lienevät lähinnä kosmeettisia, ja 300 hepan tehon sekä 420 newtonmetrin maksimiväännön luovuttava 1,8-litrainen turbonelonenkin säilynee ennallaan.

Kuva: Renault

RS:n tuotanto päättyy lopullisesti tämän vuoden viimeisten kuukausien aikana, joten erikoismallin valmistusaika jää todella lyhyeksi. Auton hinta lienee Ranskan kotimarkkinoillakin 50 000 euron tasoa, koska jo perusmallista täytyy pulittaa siellä lähes 45 000 euroa. Megane RS:n kanssa saman kohtalon kokee myös esimerkiksi Ford Focus ST, koska koko Focus-mallisarjan valmistus loppuu vuonna 2025 sähkö-crossoverin tieltä. Kompaktiautojen GTI-luokan perustaneelle VW Golf GTI:lle on sen sijaan luvattu jatkoa myös täyssähköautojen aikakaudella.

Kuva: Renault
Kuva: Renault
  • Avainsanat
  • RS

Lue lisää