Jäähyväiset perinteille – myös Opel Insignia muuttuu seuraavassa sukupolvessaan crossoveriksi

Opel Insignia on jatkanut Vectran ja Asconan perinteitä ylemmässä keskiluokassa kahden sukupolven ajan. Kolmatta perinteisen formaatin mukaista Insigniaa ei kuitenkaan enää nähdä, koska tämäkin automalli muuttuu crossoveriksi.

Brittiläisen Auto Expressin mukaan uutta Insigniaa voidaan odotella vasta vuodeksi 2024, mutta autoluokan vaihtuminen on ollut varma asia jo jonkin aikaa. Taustalla on massamerkkien ylemmän keskiluokan perinnemallien suosion kutistuminen erilaisten crossovereiden ja katumaasturien puristuksessa, joten Opelinkaan ei kannata taistella enää tuulimyllyjä vastaan. Vaikka nykyinen Insignia on mainio auto, senkin myyntikäyrät ovat osoittaneet viime vuosina pahasti alaspäin.

Myös Stellantis-konsernin sisarmerkki Citroën on havainnut saman asian, ja niinpä crossover-mallinen C5 X astuu pian Suomessakin perinteisen C5:n saappaisiin. Myös takavuosien kestosuosikki Ford Mondeo on poistumassa markkinoilta, ja tilalle saattaa Euroopassakin tulla jonkinlainen crossover. Vaikka uusi Insignia edustaa samaa autoluokkaa kuin Citroën C5, Opel asemoidaan markkinoilla Stellantis-konsernin nokkimisjärjestyksen mukaan Sitikkaa arvokkaammaksi.

Auto Expressin tietojen perusteella Insignian seuraajasta tulee jonkinlainen katumaasturin ja tila-auton välimuoto, mutta seitsemää paikkaa auto ei sentään tarjoa. Perusrakenteena käytetään samaa eVMP-pohjalevyä kuin Peugeot 3008:n ja 5008:n seuraajissa, mikä tarkoittaa myös erilaisia täysin tai osittain sähköisiä voimanlähteitä. Täyssähköversioiden teho vaihtelisi etuvetoisen perusmallin noin 135 hevosvoimasta kaksimoottorisen huippuversion noin 335 heppaan. Toimintamatkaa olisi puolestaan luvassa noin 400-640 kilometriä.

Suosittelemme

Lisäksi tarjolle tulee pistokehybridejä, mutta pelkkiä bensaversioita ei enää nähdä. Nykyisten turbobensojen ja -dieseleiden tilalle astuu mietojen hybridivoimanlähteiden uusi sukupolvi, joka kehitetään yhteistyössä belgialaisen Punch Powertrainin kanssa. Vihreämmän voimanlähdeteknologian ohella uuden Insgnian pitäisi tarjota isommat tilat niin matkustajille kuin tavaroillekin, ja lisäksi bonuksena tulevat autoluokan mukaiset korkeampi ajoasento sekä reilumpi maavara.

Lue lisää