Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt jo yli neljännesvuosisadan mittaiseksi, mutta nykymuotoisen Mondeon loppu häämöttää uhkaavasti.

Tämän luokan autot ovat nimittäin jääneet myyntitilastoissa pahasti erilaisten katumaasturien sekä crossovereiden jalkoihin, ja erityisen rankasti tämä kehitys on kohdellut ei-premium-valmistajia. Niinpä Mondeonkin seuraajasta tehdään vahvojen huhujen mukaan jonkinlainen crossover, mutta auto on tulossa markkinoille vasta muutaman vuoden päästä. Seuraajaa odotellessa Ford karsii nyky-Mondeon mallistoa, ja tästä eteenpäin ovaalimerkin keskiluokan edustajaa saa enää hybridinä tai dieselinä.

Fordin mukaan päätökseen vaikuttivat myyntitilastot, joiden perusteella hybridi kasvatti Euroopan markkinoilla osuuttaan Mondeon koko myynnistä 25 prosentilla tämän vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana koko viime vuoteen verrattuna. Tällä hetkellä hybridi-Mondeo vastaa vanhalla mantereella yli kolmanneksesta mallisarjan kokonaismyynnistä, ja erityisen suosittu sähköavusteinen malli on ollut Isossa-Britanniassa sekä Italiassa. Näissä maissa peräti 75 prosenttia Mondeon ostajista on päätynyt hybridiin tämän vuoden tammi-heinäkuussa.

Hybridi-Mondeota vauhdittaa Atkinson-työkiertoa hyödyntävä kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensanelonen, joka on yhdistetty sähkömoottoriin ja pieneen 1,4 kWh:n akkuun. Kokonaistehoa voimalinja tuottaa 187 hevosvoiman verran, ja vaihteistona palvelee portaattoman CVT-laatikon toimintaa jäljittelevä automaatti. Itselataavaksi mainostetun hybridin kerrotaan ottavan hidastettaessa talteen jopa 90 prosenttia normaalisti hukkaan menevästä energiasta akun lataamiseksi, ja Fordin mukaan hybridiin kannattaa päätyä alle 20 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä.

Suosittelemme

Enemmän ajaville tarjotaan jatkossakin kaksilitraisen EcoBlue-dieselin kahta eri tehoversiota. Perusmallissa on 120 hevosvoimaa, kun taas voimakkaampi diesel tuottaa 150 heppaa. Hybridi-Mondeota saa puolestaan sekä sedanina että farmarina, ja varustetasot ovat Titanium, sporttihenkinen ST-Line sekä erityisen ylellinen Vignale.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat