Italian poliisi näyttää, että rikos ei kannata – mafian entinen Ferrari toimii nyt lainvalvojien autona

Maailman eksoottisimmat poliisiautot taitavat löytyä Dubaista, mutta myös Italian poliisivoimilla on ollut käytössään useita Lamborghineja. Niistä viimeisin on sininen Huracán, jota hyödynnetään esimerkiksi suurta nopeutta vaativissa elinkuljetuksissa. Milanon poliisi on saanut riveihinsä valkoisen Ferrari 458 Spiderin, jonka taustalla piilee varsin erikoinen tarina. Autoa ei myöskään käytetä rikollisten jahtaamisessa, vaan sen avulla halutaan näyttää saapasmaan lapsille, että rikos ei kannata.

Ferraria ei ole nimittäin ostettu poliisivoimille normaalia tietä, vaan se on takavarikoitu Italian valtiolle tuntemattomaksi jääneeltä rikolliselta maan mafian vastaisten lakien nojalla. Saapasmaan valtio luovutti vuorostaan mafioson entisen Ferrarin Milanon kaupungin poliisille, joka teki siitä poliisiauton.

Valkoista Spideria ei lähdetty muokkaamaan kovin kattavasti. Kori sai poliisivoimien vihreät teippaukset, ja ohjaamon takana olevia nystyröitä korotettiin poliisivilkkujen asentamista varten. Lisäksi etuvalojen viereisiin rakoihin integroitiin poliisiautoille tyypilliset pysäytysvalot. Sisätiloihin tuotiin puolestaan poliisiradio ja nappulat valoille sekä sireeneille. Kaksipaikkaisessa Ferrarissa ei ole luonnollisesti tilaa rikollisten kuljettamista varten, mutta siitä ei ole haittaa tämän auton kohdalla.


Milanon poliisi ei aio pitää Ferraria ikuisesti, vaan sitä hyödynnetään jonkin aikaa opetustarkoituksiin eri tapahtumissa. Jossakin vaiheessa 458 Spider päätyy vasaran alle huutokauppaan, jonka tuotot ohjataan mafian rikosten uhreille. Näin ympyrä sulkeutuu rikollisella rahalla hankitun Ferrarin kohdalla, ja auto voi jatkaa elämäänsä toivottavasti lainkuuliaisemmissa käsissä.

Nähtäväksi jää, muuttaako uusi omistaja 458:n täysin alkuperäiseksi vai jätetäänkö siihen joitakin poliisikäytöstä kertovia yksityiskohtia. Ne voisivat tulevaisuudessa lisätä tämän yksilön arvoa yhtenä pienenä palasena Italian mafian ja sen vastaisen taistelun synkkää historiaa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...