Vanhoja italialaisleffoja katsoneet tietävät, että puolisotilaalliseen santarmilaitokseen kuuluvat karabinieerit jahtaavat kovemman luokan konnia useimmiten tummansinisillä Alfa Romeoilla. 1960-ja 1970-luvuilla käytössä oli sporttinen neliovinen Giulia, jonka moderni perillinen saa nyt kunnian toimia samassa tehtävässä.
Alfa Romeon ja koko Fiat-konsernin isäntänä nykyään toimiva Stellantis Group luovutti viime viikolla karabinieereille ensimmäisen kaikkiaan 1 770:stä uudesta Giuliasta täydentämään santarmilaitoksen kalustoa, johon kuuluu muuten esimerkiksi Suzukin Jimny-pikkumaastureita. Alfa luovutettiin Stellantiksen pääkonttorilla Torinossa, ja paikalla olivat esimerkiksi konsernin hallituksen puheenjohtajana toimiva John Elkann, karabinieerien ylin komentaja Teo Luzi sekä Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato.
Karabinieerien Alfat eivät ole aivan perusmalleja, vaan niissä hyödynnetään B4-tason panssarointia tuuli- ja sivulaseissa, etuovissa ja särkymättömässä takalasissa. Lisäksi bensatankkia on suojattu, ja ohjaamosta löytyy pidikkeet niin aseille kuin karabinieerien pampuillekin. Varustukseen kuuluu myös luodinkestävä liivi ohjaamossa, poliisiradio, kiinniotettujen ”selliosasto” takapenkillä, ulkoinen äänenvahvistin, sivupeilien vilkkuvat ledit sekä hälytysvalot.
Autojen ulkovärinä palvelee karabinieerien perinteinen tummansininen, joka saa kontrastia valkoisesta katosta ja punaisista raidoista. Voimanlähteenä toimii 200-heppainen turbonelonen, joka on yhdistetty kahdeksanvaihteiseen automaattiin. Uudetkin Giuliat ovat luonnollisesti takavetoisia klassisen esikuvan malliin.
Suosittelemme
Alfa Romeon ja karabinieerien yhteistyö alkoi jo vuonna 1951, jolloin 1900 M Matta astui palvelukseen. Seuraavana vuonna oli 1900 Sedanin vuoro, ja klassisen Giulian jälkeen karabinieerien käytössä on nähty mm. 90-, 75-, 155-, 156- ja 159-malleja. Nykyisen Giulian Quadrifoglio-huippuversiokin päätyi karabinieereille jo vuonna 2016 Ferrari-pohjaisen yli 500-heppaisen tuplaturbo-V6:n voimin.