Vaikka Porsche 911 on perisaksalainen ikoni, urheiluautoikonissa on myös jotakin italialaista. 1960-luvulla esitellyn Targan nimi napattiin sisilialaisesta Targa Florion maantiekilpailusta, joten häivähdys italialaista tyyliä sopii hyvin myös uusimpaan 992-koriseen Targaan.
Asialla on Ferrarin, Maseratin ja vaikkapa Paganin naapurissa Italian Modenassa päämajaansa pitävä Ares Design, jota luotsaa aiemmin Lotustakin johtanut Dany Bahar. Ares on näyttänyt kyntensä 911 Targan parissa jo kertaalleen. Italialaiset toivat nimittäin kolmisen vuotta sitten julkisuuteen edellissukupolven 911:n pohjalta tehdyn GT3 Targan, joka oli todellisuudessa GT3:n ja GT3 RS:n korinosilla höystetty Targa 4 GTS.
Tällä kertaa Areksen toteutus on astetta tai paria hillitympi, mutta Porschen parissa on silti vierähtänyt reilusti työtunteja. Uusi 992 Targa on saanut nimittäin hiilikuidusta tehdyn korisarjan, joka istuu saumattomasti auton muotoihin. 911:n kori on leventynyt edessä kahdeksalla ja takana neljällä sentillä, koska Porschen peräpää on jo tehtaan jäljiltä reilusti keulaa leveämpi. Vakioautoon verrattuna Areksen luomus näyttää istuvan vieläkin tukevammin tiessä, ja ulkonäössä on jo hieman Turbo-maista henkeä.
Suosittelemme
Etulokasuojien ilma-aukot vievät puolestaan ajatukset 991-sukupolven GT3 RS:ään. Aukkojen kidukset ovat hopeanväriset sivuhelmojen ja etupuskurin koristeiden sekä peilinkoteloiden, isojen vanteiden ja klassisen Targa-kaaren tavoin. Tummansininen ulkoväri saa kontrastia myös kanelinruskeasta sisustasta, jonka nahkaverhoilu ulottuu penkkien lisäksi kojelautaan ja oviverhoiluihin saakka. Pisteenä i:n päällä toimivat Areksen omat logot ratin keskiössä sekä etuistuinten niskatuissa.
Vaikka tyyli on ollut pääosassa muutoksia tehtäessä, tekniikkaakaan ei ole maltettu jättää aivan vakioksi. Targan kolmilitraisesta tupla-ahdetusta bokserikuutosesta on houkuteltu 60 lisähevosvoimaa ilmeisesti lähinnä uuden moottorinohjaussoftan avulla, mutta sporttiputkistollakin on osuutensa teholukeman kasvuun. Hintalapussa komeilevasta lukemasta ei sen sijaan ole tietoa, mutta tosiostajat voinevat kysellä sitä suoraan Modenasta.