Italialaista sinfoniamusiikkia – Lamborghinin uusi tuplaturbo-V8 yltää 10 000 kierrokseen minuutissa

Lamborghini esittelee Huracánin pitkään odotetun seuraajan Kalifornian Montereyn ”autoviikolla” elokuun puolessavälissä. Todennäköisesti Temerario-nimen saavassa superautossa luovutaan Huracánista ja Gallardosta tutusta vapari-V10:stä, mutta soundeissa ei ole silti valittamista.

Italialaismerkki julkaisi nyt uutuutensa odotusaikaa lyhentääkseen ensimmäiset ääninäytteet auton tupla-ahdetusta veekasista. Kyseessä ei ole monesta muusta VW-konsernin tuotteesta tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi, vaan Lamborghinin mylly on kokonaan firman omaa käsialaa. Samaa voidaan sanoa koko autosta, koska tuotannosta poistuva Audi R8 ei enää toimi Lambon aloitustason superauton sisarmallina. Italialaismerkki tahkoaa nykyään sen verran mukavasti rahaa, että auton kehitystyö pystyttiin hoitamaan omin voimin ilman emokonsernin vetoapua.

Lamborghini
Kuva: Lamborghini

Lamborghini ilmoitti jo aiemmin, että Temerariossa käytettävä 180 asteen kampiakselilla varustettu V8 tuottaa 789 hevosvoimaa 9000-9750 kierroksen kohdalla kunnes punaviiva tulee vastaan 10 000 rundissa. Nyt julkaistulla tiiserivideolla kierroslukumittarin digitaalinen neula kuitenkin ylittää jopa 10 000 kierroksen rajapyykin, ja äänet ovat ahtamisesta huolimatta vähintään kohdallaan.

Lambon ensimmäinen 180 asteen kampiakselilla varustettu kasi tuottaa 730 newtonmetrin väännön kierrosvälillä 4000-7000, ja täysin uuden moottorin litratehokin on lähemmäs 200 heppaa. Pannussa käytetään ns. hot vee -rakennetta, eli turboahtimet on sijoitettu sylinterinkulmien väliin, ja kiertokanget ovat titaania. Temerariosta tulee hybridi, jossa bensakasia täydentää peräti kolme sähkömoottoria. Vaihteistona palvelee puolestaan Revuelto-lippulaivasta lainattu kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti uuteen malliin sovitettuna.

Lamborghini ei ole vielä kertonut tarkkaa kokonaistehoa, mutta se on merkin toimitusjohtaja Stephan Winkelmannin mukaan reilut 900 heppaa. Revueltossa polleja on yli tuhat, joten isoveljeen jää vielä sopivasti hajurakoa. Uutuuden markkinoille tulon myötä Lambon koko mallisto on sähköistetty, koska Revuelton lisäksi myös Urus on tätä nykyä hybridi. Merkin ensimmäinen täyssähköauto saapuu puolestaan vuonna 2028, kun crossover-korisen kaksiovisen Lanzadorin valmistus alkaa.

Suosittelemme


Lue lisää