Italialaispaja laittaa klassisen Alfa Romeon täysin uusiksi – lopputulos on hiilikuitukorinen lähes 800-heppainen ohjus 1,1 miljoonalla eurolla

Parhaillaan käynnissä oleva Geneven autonäyttely on jäänyt varsinaisten automerkkien osalta Renaultin ja kiinalaisvalmistajien pelikentäksi, mutta paikalla on sentään muutama pienempi eurooppalaisfirma. Yksi niistä on Totem Automobili -niminen italialaispaja.

Totem Automobili on esitellyt aiemminkin julkisuudessa restomod-tyylisiä luomuksiaan Alfa Romeon klassisen Bertone-coupén pohjalta 1960- ja 1970-luvulta. Geneven parrasvaloihin marssitettiin GTAmodificata -niminen auto, jonka nimi tulee perinteiseen Alfa-tyyliin sanoista Gran Turismo Alleggerita Modificata. Se tarkoittaa suomeksi jotakuinkin modifioitua ja kevennettyä ”matkailuautoa”, eli kyseessä on perusteellisesti modernisoitu tulkinta yli viiden vuosikymmenen takaisesta Alfa Romeo Giulia GTAm:stä.

Kuva: Totem Automobili

Auto on tällä hetkellä vasta prototyyppiasteella, ja valmistus aiotaan rajata vain viiteen yksilöön. Se ei ole mikään ihme, koska myyntihinnaksi kerrotaan hulppeat 1,1 miljoonaa euroa. Alkuperäisestä Alfasta ei ole paljon jäljellä, koska alkuperäiset koripellit on korvattu hiilikuituisilla paneeleilla. Suurin osa prototyypin korista on paljaalla hiilikuitupinnalla, mutta keulaa koristaa vaalea metallisinisen sävy. Valoina loistavat ledit niin edessä kuin takanakin, ja auton alla pyörivät kaksiosaiset takovanteet.

Restomodin sijasta voitaisiin puhua myös kokonaan uudesta autosta, koska kuorten alle kätkeytyy hiilikuituinen monokokkirakenne. Sekä etu- että taka-akselilta löytyvät päällekkäiset kolmiotukivarret, ja hidastuvuudesta huolehtivat Brembon massiiviset jarrut edessä kuusi- ja takana nelimäntäisillä satuloilla. Moottorikin on jotakin mutta kuin alkuperäinen neloskone. Autoa vauhdittaa nimittäin Italtecnica Engineering -nimisen firman rakentama 3,2-litrainen tuplaturbo-V6, jonka voimavarat ovat superautoluokkaa.

Kuva: Totem Automobili

Ainoastaan 165 kilon painoinen mylly tuottaa hulppeat 798 hevosvoimaa ja 730 newtonmetriä, jotka välitetään sekventiaalivaihteiston kautta lukkoperällä varustetulle taka-akselille. Kierrosherkkyyttäkin riittää ahtamisesta huolimatta, ja niinpä punaviiva tulee vastaan vasta 8500 rundin kohdalla. Moderniin tyyliin tarjolla on kolme eri ajomoodia, sähköisesti tehostettu ohjaus ja jopa säädettävät ABS-jarrut. V6:n soundeista vastaa puolestaan titaaninen pakoputkisto.

Sisustasta ei ole vielä julkaistu kuvia, mutta autossa on Totem Automobilin mukaan nahalla verhoillut hiilikuituiset kuppipenkit ja kisatyyliset Sabeltin monipistevyöt.

Kuva: Totem Automobili
Kuva: Totem Automobili
LähdeCarscoops

Lue lisää