Italialaiset GT-perinteet kohtaavat modernin tekniikan – uutta Maserati GranTurismoa saa myös täyssähköisenä

Maserati on tehnyt upeita GT-kategorian coupéja ja avomalleja jo vuosikymmenten ajan. Sarja jatkuu pian upouudella GranTurismolla, johon saa myös vähemmän perinteisen voimanlähteen.

Uutta GranTurismoa on saatu odotella melkoisen pitkään, koska edeltäjämalli esiteltiin jo reilut 14 vuotta sitten. Auto poistui tuotannosta loppuvuodesta 2019, mutta täysin uusi seuraaja on liikkunut tähän asti vasta huhujen asteella. Nyt uuden GranTurismon viralliset tiiserikuvat tuotiin vihdoinkin julkisuuteen, ja koko auton lanseeraustakaan ei tarvinne odotella enää kovin kauan.

Vaikka Maseratin uutuus on kuvissa vielä paksun naamioinnin peitossa, mittasuhteet ja perusmuodot käyvät jo hyvin ilmi. Kattolinja vaikuttaisi olevan hyvin lähellä edeltäjää, mutta auton koko saattaa pienentyä hieman edelliseen GranTurismoon verrattuna. Uutuus asemoidaan todennäköisesti edeltäjämallia urheilullisemmaksi, mihin  muotoilullakin on vaikutuksensa. Kitamainen maski, etupuskurin isot ilmanottoaukot ja pystysuuntaiset etuvalot ovat saaneet voimakkaita vaikutteita Maseratin lippulaivana toimivasta MC20-superautosta, ja sama koskee uuden GranTurismon tekniikkaakin.

2+2-paikkaista Gran Turismoa ja avokattoista GranCabriota vauhdittaa nimittäin sama Nettuno-niminen tuplaturbo-V6 kuin MC20:takin. Superautossa siitä revitään irti peräti 630 hevosvoimaa ja 730 newtonmetriä, mutta GT-luokan Maserateissa saatetaan tyytyä hieman hillitympiin lukemiin. Lisäksi tarjolle tulee todellinen uutuus, eli Maseratin pitkän historian ensimmäinen täyssähköinen voimalinja. Folgore-lisänimen saavissa sähkömalleissa hyödynnetään 800 voltin teknologiaa ja parhaimmillaan 300 kilowatin lataustehoa.

Suosittelemme

Tiiserikuvissa esiintyy takapuskurin alareunasta työntyvistä pakoputkenpäistä päätellen polttomoottorilla varustettu versio, mutta sähkömallikin on päässyt jo testeihin niin maanteillä kuin radallakin. Uuden GranTurismon ja GranCabrion täyssähköiset versiot esitellään vasta ensi vuoden puolella, mutta bensamallit saatetaan tuoda julkisuuteen koko komeudessaan jo aiemmin. Italialaisten mukaan vuonna 2022 lanseerattavasta sähköautosta tulee kaikkien aikojen tehokkain Maserati 659 hevosvoiman tehonsa ja 2,5 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyytensä myötä, mutta nämä lukemat saattavat kuulua MC20 Folgoreen GranTurismo Folgoren sijasta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat