Italialaiset GT-perinteet kohtaavat modernin tekniikan – uutta Maserati GranTurismoa saa myös täyssähköisenä

Maserati on tehnyt upeita GT-kategorian coupéja ja avomalleja jo vuosikymmenten ajan. Sarja jatkuu pian upouudella GranTurismolla, johon saa myös vähemmän perinteisen voimanlähteen.

Uutta GranTurismoa on saatu odotella melkoisen pitkään, koska edeltäjämalli esiteltiin jo reilut 14 vuotta sitten. Auto poistui tuotannosta loppuvuodesta 2019, mutta täysin uusi seuraaja on liikkunut tähän asti vasta huhujen asteella. Nyt uuden GranTurismon viralliset tiiserikuvat tuotiin vihdoinkin julkisuuteen, ja koko auton lanseeraustakaan ei tarvinne odotella enää kovin kauan.

Vaikka Maseratin uutuus on kuvissa vielä paksun naamioinnin peitossa, mittasuhteet ja perusmuodot käyvät jo hyvin ilmi. Kattolinja vaikuttaisi olevan hyvin lähellä edeltäjää, mutta auton koko saattaa pienentyä hieman edelliseen GranTurismoon verrattuna. Uutuus asemoidaan todennäköisesti edeltäjämallia urheilullisemmaksi, mihin  muotoilullakin on vaikutuksensa. Kitamainen maski, etupuskurin isot ilmanottoaukot ja pystysuuntaiset etuvalot ovat saaneet voimakkaita vaikutteita Maseratin lippulaivana toimivasta MC20-superautosta, ja sama koskee uuden GranTurismon tekniikkaakin.





2+2-paikkaista Gran Turismoa ja avokattoista GranCabriota vauhdittaa nimittäin sama Nettuno-niminen tuplaturbo-V6 kuin MC20:takin. Superautossa siitä revitään irti peräti 630 hevosvoimaa ja 730 newtonmetriä, mutta GT-luokan Maserateissa saatetaan tyytyä hieman hillitympiin lukemiin. Lisäksi tarjolle tulee todellinen uutuus, eli Maseratin pitkän historian ensimmäinen täyssähköinen voimalinja. Folgore-lisänimen saavissa sähkömalleissa hyödynnetään 800 voltin teknologiaa ja parhaimmillaan 300 kilowatin lataustehoa.

Tiiserikuvissa esiintyy takapuskurin alareunasta työntyvistä pakoputkenpäistä päätellen polttomoottorilla varustettu versio, mutta sähkömallikin on päässyt jo testeihin niin maanteillä kuin radallakin. Uuden GranTurismon ja GranCabrion täyssähköiset versiot esitellään vasta ensi vuoden puolella, mutta bensamallit saatetaan tuoda julkisuuteen koko komeudessaan jo aiemmin. Italialaisten mukaan vuonna 2022 lanseerattavasta sähköautosta tulee kaikkien aikojen tehokkain Maserati 659 hevosvoiman tehonsa ja 2,5 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyytensä myötä, mutta nämä lukemat saattavat kuulua MC20 Folgoreen GranTurismo Folgoren sijasta.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.