Italialaisen koriräätälin ensimmäinen keskimoottoriauto esiteltiin – Touring Superleggeran Arese RH95 on Ferrari mittatilauspuvussa

Kerroimme taannoin, että Italian maineikkaimpiin koriräätäleihin kuuluva Carrozzeria Touring Superleggera on esittelemässä historiansa ensimmäisen keskimoottoriauton. Nyt tuo luomus tuotiin julkisuuteen, ja lähtökohtakin selvisi samalla.

Mittatilauspuvun ylleen saanut superauto on ristitty Arese RH95:ksi. Nimen alkuosa tulee Milanon metropolialueeseen kuuluvasta Aresen kunnasta, jossa Touring pitää majaansa. Arese tunnettiin takavuosina myös Alfa Romeon kotipaikkana, mutta tämän auton lähtökohta on peräisin Emilia Romagnan alueen superautojen laaksosta ja vielä tarkemmin Modenan maakunnan Maranellon kaupungista.

Kyse on tietenkin Ferrarista, jonka keskimoottorinen F8 Tributo on saanut toimia Arese RH95:n pohjana autosta julkaistujen teknisten tietojen perusteella. Voimanlähteenä palvelee 3,9-litrainen tupla-ahdettu veekasi, joka luovuttaa 720 hevosvoiman huipputehon 8000 kierroksen kohdalla ja 770 newtonmetrin maksimiväännön 3250 rundin paikkeilla. Voimavarat ohjataan takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Suorituskyky on samaa luokkaa kuin Ferrarissa, eli satasen nopeus saavutetaan kolmessa sekunnissa ja huippunopeudeksi kerrotaan 330 km/h. Vaikka Arese RH95 on Touringin historian ensimmäinen keskimoottoriauto, muotoihin on haettu inspiraatiota koriräätälin maineikkaasta historiasta. Esimerkiksi vyötärölinja on saanut vaikutteita Disco Volante -nimisestä coupésta, kun taas nokkaan on tuotu AERO 3 -mallissa nähtyjä elementtejä. Touringin muotoiluosastoa vetävä Louis de Fabribeckers kertookin, että auton design heijastelee koko AERO-sarjaa, jonka viimeisin malli pohjautui etumoottoriseen Ferrari F12 Berlinettaan.

Suosittelemme

Ohjaamon takana komeileva skuuppi on kuitenkin täysin uusi. Se ohjaa ilmaa keskimoottori-V8:lle, kun taas saksityyliset ovet tuovat keitokseen mukaan hyppysellisen draamaa. Touringin käsialaa oleva kori on leivottu hiilikuidusta, mikä auttaa laskemaan auton massaa. Lähtökohtana palvelleen Ferrarin tunnistaa sisustastakin, mutta tyyli on kuitenkin pääosin Touring Superleggeran omaa. Molemmat matkustajat istuvat omissa kaukaloissaan, ja käytetyt materiaalit kumartavat hienosti italialaisen käsityöperinteen suuntaan.

Ensimmäinen valmistunut yksilö on maalattu Verde Pino -nimisellä metallivihreällä, joka saa kontrastia ruskean eri sävyjä yhdistelevästä sisustasta. Toisenkin auton väriyhdistelmä on klassinen, eli punainen valkoisilla tehosteilla. Sen on tarkoitus tuoda mieleen Alfan GTA-kilpurit kultaiselta 1960-luvulta, kun taas kolmas auto saa pintaansa Gulfin legendaarisen sinioranssin värityksen. Kaikkiaan Touring aikoo valmistaa 18 yksilöä, ja jokaisen tekemisessä kestää noin puoli vuotta. Hintoja ei ole kerrottu, mutta lähtökohtana toimivan F8 Tributon hinnan päälle saa varautua maksamaan vielä roimasti lisää.

LähdeCarscoops

Lue lisää