Italialainen koriräätäli juhlistaa 95-vuotista taivaltaan asiaankuuluvasti – Touring Superleggeran ensimmäinen keskimoottoriauto esitellään kesäkuussa

Italia on ollut jo vuosikymmeniä koriräätälien luvattu maa. Yksi perinteisimmistä nimistä on milanolaislähtöinen Carrozzeria Touring Superleggera, joka aloitti toimintansa jo vuonna 1926.

Felice Bianchi Anderlonin ja Gaetano Ponzonin perustaman koripajan kulta-aikaa elettiin ennen toista maailmansotaa, jolloin firman patentoimaa Superleggera-rakennetta käytettiin esimerkiksi Alfa Romeon ja BMW:n pohjalta tehdyissä urheiluautoissa. Toiminta käynnistyi nopeasti uudelleen sodan jälkeen, jolloin esimerkiksi Ferrarit, Lanciat, Lamborghinit ja Aston Martinit saivat ylleen Touring Superleggeran räätälöimiä mittatilausasuja.

Touringin asema alkoi kuitenkin horjua, kun yhä useampi autonvalmistaja siirtyi perinteisistä rungollisista rakenteista itsekantaviin koreihin. Lopulta lappu piti laittaa luukulle vuonna 1966, mutta konkurssiin Touring ei kuitenkaan koskaan joutunut. Hiljaiseloa kesti neljän vuosikymmenen verran, kunnes uudet omistajat hankkivat oikeudet lähes tarunhohtoiseen nimeen vuonna 2006. Tämän jälkeen firmalta on nähty esimerkiksi kuvankaunis Alfa Romeo Disco Volante vuodelta 2013 ja Maseratin sekä Ferrarin pohjalta tehtyjä design-luomuksia.





Viime vuonna Touring Superleggera esitteli varsin radikaalin oloisen Aero 3:n, jonka lähtökohtana käytetään Ferrari F12 Berlinettaa. Aero 3 ja kaikki muutkin Touringin tähänastiset autot ovat olleet etumoottorisia, mutta tähän tulee pian muutos. Firma kertoi nyt, että kesäkuussa lanseerausvuorossa on Touring Superleggeran historian ensimmäinen keskimoottorinen malli legendaarisen nimen 95-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Uutuudesta julkaistiin myös ensimmäinen tiiserikuva, joka antaa odottaa vaakunamaisella maskilla ja pehmeän kaartuvilla muodoilla varustettua keskimoottorista coupéa tai paremminkin superautoa.

Touringin mukaan tulokkaan muodoista löytyy monia yhtymäkohtia sekä Aero 3:een että vajaan kymmenen vuoden takaiseen Disco Volanteen, vaikka mittasuhteet ovatkin toisenlaiset keskimoottorin myötä. Auton teknistä pohjaa ei ole vielä kerrottu, mutta kyseessä on kaiken todennäköisyyden perusteella jokin italialainen superauto. Tällä hetkellä uutuuteen tehdään vielä viimeisiä viilauksia, ja kesäkuussa tapahtuvan esittelyn jälkeen auto on tarkoitus tuoda näytille useaan korkealuokkaiseen concours-tapahtumaan, joita aletaan taas järjestää koronakriisin hellittäessä.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.