Porsche 914 syntyi 1960-luvun loppupuolella alun perin Volkswagen Karmann Ghian seuraajaksi tarkoitetun projektin pohjalta. Kansan Porscheksi haukuttu keskimoottoriauto ei saavuttanut 911:n kaltaista statusta perusmalleissa käytetyn Volkkarin bokserinelosen vuoksi, vaikka tarjolla oli myös Porschen oma kuutonen.
Vuosina 1969-1976 Saksan Osnabrückissa valmistettu 914 kuului pitkään Porschen vähiten haluttujen mallien joukkoon, mikä näkyi auton hintatasossakin. Viime vuosina myös 914 on kuitenkin noussut kulttimaineeseen ja hinnatkin ovat nousseet tuntuvasti. Yksi keskimoottorisportin faneista on Italian Torinossa asuva arkkitehti Andrea Grottaroli, jonka tallista löytyy muiden autojen ohella sekä 914 että ensimmäisen sukupolven Boxster. Mies on ilmeisen luova myös vapaa-ajallaan, ja niinpä hänelle tuli ajatus näiden kahden yhdistämisestä.
986-korisen Boxsterin pohjalta tehty 914:n moderni tulkinta on vasta digitaalisten kuvien tasolla, mutta Grottarolin tavoitteena on luoda ainakin yksi toimiva yksittäiskappale. Sen voimanlähteenä voisi kuulemma toimia joko Boxsterin kuutoskone tai sähkömoottori, joten keskimoottorille ilmaa syöttävät aukot esiintyvät vain osassa kuvista.
Grottaroli yhdistää taidokkaasti 914:n klassisen kulmikkaat linjat Porschen modernimpaan muotokieleen. Keulan luukkulamput ovat saaneet väistyä litteiden ledien tieltä, ja myös perää koristaa auton koko leveyden kattava valonauha. 914:n tunnusomainen targa-kaari löytyy uudesta tulkinnastakin, mutta etuovien tuuletusikkunat ovat historiaa.
Suosittelemme
Tyylitietoinen ote jatkuu myös sisätilojen puolella. Ohjauspyörän takana on 914:n tavoin kolme pyöreää mittaria, joista ainoastaan keskellä komeileva kierroslukumittari on analoginen. Kaksi ulompaa mittaria ovat digitaalinäyttöjä ohjaamon muiden käyttöelementtien tavoin. Keskikonsolin yläosaan ja kojelautaan on sijoitettu kaksi päällekkäistä kosketusnäyttöä, joista ylimmäinen on upotettu hiilikuituiseen koristelistaan klassisen radion paikalle. Pidämme peukkuja, että Andrea Grottarolin luomus nähdään myöhemmin myös elävässä elämässä. Projektin aikataulusta ei ole kuitenkaan mitään tietoa.