Iso-Arskan äijäauto on nyt paikallisesti päästötön – Schwarzeneggerin Hummer kulkee sähköllä

Arnold Schwarzenegger tunnetaan olemuksensa mukaisesti isojen kulkupelien ystävänä. Miehen alla on nähty massiivisia maastureita Hummer H1:stä G-luokan Mersuun, mutta viime vuosina Kalifornian entisestä kuvernööristä on tullut ympäristötietoinen. Niinpä hän lähetti G-Mersunsa kotikonnuillaan Itävallassa vaikuttavalle Kreisel Electricille, joka muokkasi siitä viime talvena sähköauton.

Arska innostui sähkömaasturistaan niin paljon, että hänen Hummer H1:nsä koki nyt saman kohtalon. Alun perin Persianlahden sotaa varten kehitetty äijämaasturi muutettiin maailman ensimmäiseksi sähkötoimiseksi H1:ksi vain kahdessa kuukaudessa. Kreisel Electric esitteli Schwarzeneggerin Hummeria ylpeänä uuden tutkimus- ja tuotekehityskeskuksensa avajaisissa, jossa siitä kerrottiin myös tarkempia tietoja.

Sähkö-Hummer saa voimansa 100 kilowattitunnin akkupaketista, joka ruokkii kahta sähkömoottoria. Auto on niiden myötä edelleen nelivetoinen, ja yhteisteho kirjataan 490 hevosvoiman lukemaan. Teho-painosuhde ei ole kuitenkaan mitään huimaa luokkaa, koska maasturi painaa massiiviset 3300 kiloa.

Sähköinen toimintamatka on 300 kilometrin luokkaa, ja huippunopeus on ainakin Suomen rajoituksille riittävät 120 km/h. Kreisel Electricin perustajiin kuuluva Markus Kreisel totesi lanseeraustilaisuudessa, että firma ei ole todellakaan käynnistämässä sähkö-H1:n massatuotantoa, mutta hyville asiakkaille tällaisia yksittäiskappaleita voidaan näköjään valmistaa. Kreisel intoutui myös kehumaan, että sähkö-Hummer on todellinen tehopakkaus suden vaatteissa, joka kuitenkin kulkee niin hiljaisesti, että se ei häiritse edes lampaita.

Suosittelemme

Schwarzeneggerkin oli silminnähden innostunut autostaan, joka sopii hienosti viime talvena sähköiseksi muutetun G-Mersun kaveriksi ex-kuvernöörin tallissa. Arskan sanojen mukaan hän saa kohta lentää Los Angelesista Itävaltaan sähkötoimisella lentokoneella, jos Kreisel jatkaa samalla vauhdilla. Itävaltalaisfirma avasi sähkö-Hummerin lanseerauksen yhteydessä uuden tuotekehitys- ja valmistuskeskuksensa, jossa on mm. prototyyppipaja ja täysin automatisoitu tuotantolinja akuille. Kreiselilla voi pitää lähivuosina kiirettä, kun automaailma on sähköistymässä ennennäkemätöntä tahtia.

LähdeCarscoops

Lue lisää