Ilouutisia BMW-faneille – uudessa M5:ssä on rutkasti enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa

F90-koodilla tunnettu kuudennen sukupolven BMW M5 on lanseerattu juuri markkinoille, ja ensimmäisten asiakasautojen luovutuksen pitäisi tapahtua näinä päivinä. G30-koriseen 5-sarjaan pohjautuva uusi M5 jatkaa edeltäjänsä linjoilla moottorin suhteen. Pellin alla puhisee nimittäin tuttuun tyyliin 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta on kuitenkin kutiteltu entistä enemmän potkua. BMW kertoo virallisiksi arvoiksi 600 hevosvoiman huipputehon ja 748 newtonin maksimiväännön.

Voima välitetään ensimmäistä kertaa M5:n historiassa kaikille neljälle pyörälle, mutta autosta saa napin painalluksella myös perinteisen takavetoisen kuminkäryisiä donitseja varten. Saksalaiset autonvalmistajat ovat usein ilmoittaneet sporttimalliensa tehot alakanttiin, ja erityisen yleistä tämä on ollut turboahdettujen koneiden kohdalla. Myös BMW:n viralliset teholukemat ovat useimmiten olleet varsin konservatiivisia, jotta asiakkailta ei ainakaan tulisi valituksia ilmoitettua pienemmistä hevosvoimamääristä.

USA:n Illinoisissa toimiva IND Distribution on erikoistunut baijerilaisten ja erityisesti merkin Motorsport-osaston luomusten virittämiseen. Nyt IND sai jo käsiinsä uusimman M5:n, joka vietiin tehodynoon todellisten voimavarojen mittaamiseksi. Autolle tehtiin kuitenkin huolellinen sisäänajo yli 1900 kilometrin matkalla, jotta kaikki hepat saataisiin varmasti houkuteltua esiin. Tehomittauksessa virittäjiä odotti iloinen yllätys, koska uutuudesta mitattiin peräti 625 hevosvoiman huipputeho ja 824 newtonmetrin maksimivääntö pyöriltä.

Auton ajomoodeillakin oli merkitystä parhaan tuloksen kannalta. Suurimmat lukemat saatiin esiin viitosvaihteella Sport Plus -moodissa. M5:tä testattiin myös ekoasetuksella, ja siinäkin teho väheni ainoastaan noin 15 hepalla. Sport Plus -moodissa ja pelkästään takavetoisena potkua irtosi puolestaan 593 hevosvoiman sekä 783 newtonin verran, ja huiputkin rajoittuivat 244 km/h:n lukemaan.

Uudessa M5:ssä tuntuu siis olevan reilusti potentiaalia, ja tehdas on ilmoittanut lanseeraavansa autosta jo pikapuoliin vielä vakiomalliakin tehokkaamman Competition Packagen. Siinä pitäisi olla jo baijerilaisten virallisten lukemien mukaan 625 hevosvoimaa, eli totuus lienee 650 hepan paremmalla puolella. Kun IND ja muut virityspajat ovat saaneet kehitettyä omat palikkansa autoon, 700 pollen raja on pian rikottu.

LähdeCarscoops

Lue lisää