Mercedes-Benz SL kuuluu automaailman harvalukuiseen todellisten ikonien joukkoon. Vuoden 1954 lokinsiipiovisesta 300 SL:stä alkunsa saanut mallisarja muuttui vuosien saatossa luksushenkiseksi bulevardisportiksi, mutta nyt suunta on jälleen kohti alkuperäistä urheilullisuutta.
Nyt esitelty R232 on vasta SL:n seitsemäs sukupolvi auton lähes 70-vuotisen uran aikana. Uusiksi on laitettu kaikki perusrakennetta myöten, jossa käytetään teräksen ohella alumiinia, magnesiumia sekä komposiittimateriaaleja. Samaa rakennetta hyödynnetään myöhemmin myös Mercedes-AMG:n coupé-korisen GT:n seuraavassa sukupolvessa, ja niinpä uusi SL:kin on tähtimerkin sporttidivisioonan käsialaa. Se korvaa samalla sekä edeltäjänsä että AMG:n kaksipaikkaisen GT Roadsterin.
Vaikka ilahduttavan puhdaslinjaisesti muotoiltu uutuus näyttää edellistä SL:ää kompaktimmalta, mitat ovat itse asiassa kasvaneet moneen suuntaan. Pituus on venähtänyt 74 millillä ja akseliväli 115 millin verran, minkä tärkein syy löytyy istuinjärjestelystä. Uutuus on nimittäin 2+2-paikkainen, ja takapenkkien kerrotaan sopivan korkeintaan 150-senttisille matkustajille. Enemmän hyötyä takatuhdosta on ehkä tavaratilan jatkeena, ja ruumaankin mahtuu nyt kaksi golfbagia.
Tavaratilaa on aiempaa enemmän myös katto auki, koska kahden edeltäjäsukupolven tilaa vievä peltikatto on korvattu kolmikerroksisella kangaskatolla. Rättikatto tuo mukanaan myös 21 kilon painonsäästön ja entistä alempana sijaitsevan painopisteen. Takaluukun kannesta automaattisesti nouseva spoileri kuuluu SL:n vakiovarusteisiin, ja lisähintaan saatava aerodynamiikkapaketti tuo mukanaan vielä downforcea kasvattavan etuspoilerilipan ja etupuskurin ilmanohjaimet. Sporttista ulkonäköä voi lisätä parhaimmillaan 21-tuumaisilla pyörillä, mutta vakiovanteet ovat 19-tuumaiset.
Suosittelemme
Katon saa auki 15 sekunnissa, ja avoautoilun pitäisi onnistua myös hieman viileämmällä ilmalla etupenkkiläisten niskoja lämmittävän Airscarf-systeemin ansiosta. Sisusta yhdistelee onnistuneesti klassista tyyliä S-luokasta tuttuun pystysuuntaiseen keskinäyttöön, joten koko kojelaudan kattava Hyperscreen jää vain Mersun sähköautojen erikoisuudeksi. Nykyteknologiasta kertovat kuitenkin digitaalinen 3D-mittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö ja tähtimerkin viimeisin MBUX-käyttöjärjestelmä.
Suuriin uudistuksiin kuuluu myös vakiovarusteena oleva neliveto. Aluksi tarjolla on vain kaksi V8-koneista mallia, eli SL 55 ja SL 63. Ensiksi mainitun nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa 476 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, kun taas SL 63:n samankokoinen pannu pistää vielä paremmaksi 585 hepan ja 800 newtonin voimin. Satasen nopeus saavutetaan nelivedon ja yhdeksänpykäläisen Speedshift-automaatin turvin parhaimmillaan 3,6 sekunnissa, joten vieläkin tehokkaammalle mallille ei ole välttämättä suurta tarvetta.
SL 73 -nimen saava pistokehybridi on kuitenkin vielä tulossa, ja aloitusmallina palvelee jossain vaiheessa joko neloskoneella tai V6:lla varustettu kevythybridi. Ensimmäiset SL:t saadaan Suomeenkin ensi avoautokaudeksi, ja hinnat on luvattu kertoa alkukeväästä.