Ikonin kahdeksas sukupolvi on pian täällä – tässä on ensimmäinen kuva uudesta VW Golf GTI:stä

VW Golf GTI:tä voidaan pitää autohistorian kannalta lähes yhtä merkityksellisenä kuin Golfin perusmallia. GTI sai alkunsa Volkswagenin insinöörien omasta projektista, joka pidettiin aluksi visusti piilossa firman ylimmältä johdolta. Lopulta tutkielma tuotiin julkisuuteen syksyn 1975 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja taskuraketille näytettiin kaikkien yllätykseksi vihreää valoa tuotantoon. GTI.stä piti alun perin tulla vain pieni erä myyntiin, mutta kysyntä ylitti kaikki odotukset. Etuvetoinen hot hatch alkoi vallata takavetoisten sportticoupéiden markkinoita, ja loppu on historiaa.

Oman autoluokkansa perustanut GTI on edennyt tätä nykyä jo seitsemänteen sukupolveensa, joka on juuri poistumassa näyttämöltä seuraajansa tieltä. Kahdeksannen sukupolven Golfin perusmalli esiteltiin jo viime syksynä, ja GTI seuraa pian perässä. Volkswagen vahvisti jo, että sportti-ikonin uusin painos nähdään maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä, mutta auton ensimmäistä kuvaa ei tarvitse odotella sinne asti. Uusi GTI vuosi nimittäin jo nyt julkisuuteen täysin naamioimattomana.

Instagramiin putkahtaneessa otoksessa näkyy uutuuden peräpää, joka eroaa tuttuun tyyliin vain hillitysti tavallisista Golfeista. Takapuskuri näyttää olevan sama osa kuin perusmalleissa, mutta puskuria kiertää mieto helmalevike. Lisäksi tuplaputkenpäitä reunustaa diffuusori jo perinteiseen malliin. Mustasta muovista tehty helmalevike saa jatkoa kyljen puolella, ja vielä piiloon teipatut GTI-logokirjaimet komeilevat nyt keskellä takaluukun kantta Volkkarin uuden tyylin mukaisesti. Auton etupäästä ei ole vielä kuvia, mutta etupuskuri lienee sama kuin jo nähdyssä GTE:ssä ja R-Linessä. Sitä höystetään todennäköisesti hunajakennoritilöillä, ja maskista sekä etuvalojen yläreunoista löytynee tuttu punainen raita.

Sisustankaan osalta luvassa ei liene suuria yllätyksiä. Vakiovarusteisiin kuuluu urheiluistuinten retrohenkinen ruutukuosi muiden sporttilisäkkeiden ohella. Kuvassa esiintyvä auto on todennäköisesti GTI:n tehokkaampi Cup-versio, jonka tunnistaa aiemman Clubsportin tyylisestä isosta takaspoilerista sekä omasta vannedesignistaan. Pellin alla luotetaan seiskakorin tavoin kaksilitraiseen bensaturboon, joka luovuttaa noin 240 heppaa GTI:n perusmallissa. Cupissa hätyytellään jo 300 hevosvoiman rajapyykkiä, ja tehoa suitsitaan tasauspyörästön lukon avulla. Miedon hybriditekniikan tulo jää vielä nähtäväksi, mutta vaihteistona palvelee tuttuun tyyliin joko kuusipykäläinen manuaali tai seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaatti.





Uusien sportti-Golfien tulo ei pysähdy GTI:hin, vaan myöhemmin luvassa on samaa perustekniikkaa hyödyntävä nelivetoinen R. Ärrän perusmallissakin on jo yli 300 hummaa, ja huhujen mukaan tällä kertaa tulossa on myös tehokkaampi R Plus haastamaan muut superluokan hot hatchit. Uusi R näkee ilmeisesti päivänvalon heinäkuussa Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä, joka on vakiinnuttanut viime vuosina paikkansa monenlaisten sporttiautojen esittelypaikkana.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...