Huutokauppoihin putkahtelee silloin tällöin lähes ajamattomia klassikkoautoja, joista maksetaan usein huimia summia. Pian tarjolle tulee minimaalisella mittarilukemalla varustettu Audi RS 4, joka vielä odottelee klassikkostatuksensa muodostumista.
Vuoden 2007 sporttisedanin mittarissa on ainoastaan 217 mailin, eli 349 kilometrin ajomäärä. Autoa kauppaavan Silverstone Auctions -huutokauppakamarin mukaan kyseessä on todennäköisesti Ison-Britannian vähiten ajettu tämän sukupolven RS 4, ja väite saattaa pitää paikkansa myös koko maailman osalta. Audi on ollut suurimman osan elämästään ensimmäisen omistajansa ja tämän isän varastoimana.
Rinkulamerkin virallinen huoltopiste tarkasti äskettäin auton, ja se on kuulemma lähes samassa kunnossa kuin upouutena vajaat 15 vuotta sitten. Porrasperäisen RS 4:n tummasinistä Mugello Blue -ulkoväriä täydentää musta nahkasisusta. Vaikka Audilla ei ole käytännössä ajettu lainkaan, ajan hammas on kuitenkin saanut siitä jo pienen otteen varastoinnin aikana. Ulkokuoren koristeosien pinta on alkanut jo hieman kärsiä, ja niinpä autoon on asennettu uusi maski. Lisäksi RS 4:n mukana tulevat uudet merkit, jotka seuraava omistaja voi liimata perään halutessaan.
B7-korikoodilla tunnettua toisen sukupolven RS 4:ää valmistettiin vain varsin lyhyen ajan, eli vuosina 2006-2008. Se sai kunnian olla ensimmäinen ja samalla ainoa RS 4, josta oli tarjolla myös porrasperäinen malli sekä Cabriolet-avoversio käytännöllisemmän Avant-farkun ohella. Auton erottaa perus-A4:ista vakiota paljon pulleammista lokasuojista niin edessä kuin takana, ja puskurit sekä maskikin edustavat urheilullisempaa tyyliä. Lisäksi takaluukun kanteen on integroitu hillitty spoilerilippa, ja takapuskurin alta pilkottavat Audin RS-malleille tunnusomaiset ovaalin malliset tuplaputkenpäät.
Suosittelemme
Auton alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet, ja sisältä RS 4:n tunnistaa mm. alareunastaan litistetystä sporttiratista sekä kuppimaisista penkeistä. Nokalla murisee 4.2-litrainen FSI-veekasi, joka luovuttaa 420 hevosvoiman huipputehon ja 430 newtonmetrin maksimiväännön ilman minkäänlaisia ahtimia. Valitettavasti tämän sukupolven RS 4 on tunnettu siitä, että monen yksilön käytännön voimavarat jäävät tehtaan ilmoittamia lukemia pienemmiksi. Vaihteistona Audissa palvelee klassinen kuusipykäläinen manuaali, ja veto menee luonnollisesti joka nurkkaan quattro-nelivedon kautta. Myös mukautuva iskunvaimennus kuuluu vakiovarusteisiin.
Isossa-Britanniassa majaileva yksilö huutokaupataan NEC Classic Motor Show’n yhteydessä, joka järjestetään marraskuun puolessavälissä. Jäämme odottelemaan, kuinka korkealle keräilijät arvostavat tämän sukupolven lähes ajamatonta RS 4:ää.