Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40 sattuu myös olemaan yksi Maranellon kaikkien aikojen brutaaleimmista katuautoista, mutta eräs brittiseniori ajaa silti F40:llään lähes joka päivä.

F40:tä vauhdittava 2,9-litrainen tuplaturbokasi tuottaa vajaan 480 hevosvoiman huipputehon ja noin 575 newtonmetrin maksimiväännön, jotka tulevat käyttöön kuin muulin potku monen muun vanhan turboauton tavoin. F40:ssä ei ole myöskään minkäänlaisia elektronisia ajoapuja, joten takapyörien pidon kontrollointi on pelkästään kuskin oikean jalan ja käsien varassa. Kun kaikki menee nappiin, kasari-ikoni kiihtyy satasen nopeuteen noin 4,5 sekunnissa ja yltää 325 km/h:n huippunopeuteen.

-- MAINOS --

F40 on siis kaikkea muuta kuin optimaalinen valinta arkiajoon ainakin nykysuperautojen helppouteen tottuneille kuskeille. 80 vuotta täyttänyt brittiseniori John Clower ajaa kuitenkin omalla Ferrarillaan lähes päivittäin, vaikka sumujen saaren keli olisi kylmä tai sateinenkin. F40:n turbopotku tuo kuulemma joka kerta hymyn Johnin huulille, ja mies taitaa nuortua kymmeniä vuosia päästessään Maranellon orin ratin taakse.

John ei ole muutenkaan eilisen teeren poikia superautojen suhteen, koska hän on ehtinyt omistaa peräti 15 tai 16 Ferraria. Viime vuosina brittiseniorin mielenkiinto on kohdistunut myös Lamborghineihin, ja John Clowerin pojan tallista löytyy Murcielago SV. John fanittaa myös tuoreempaa Aventadoria, mutta moderni superauto on kuulemma mitoiltaan jo turhan iso ja leveä normaaliliikenteeseen.

-- MAINOS --




Superautokeräilijän kokoelmaan kuuluu luonnollisesti myös McLaren, joka on Johnin tapauksessa 675 LT. Brittisuperautossa John Clower pystyi ensimmäistä kertaa testaamaan launch control -lähtöjärjestelmää, joka tykittää McLarenin parhaimmillaan alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan. Fiilisten osalta F40 taitaa kuitenkin viedä voiton brittiseniorin sydämessä.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.