Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40 sattuu myös olemaan yksi Maranellon kaikkien aikojen brutaaleimmista katuautoista, mutta eräs brittiseniori ajaa silti F40:llään lähes joka päivä.
F40:tä vauhdittava 2,9-litrainen tuplaturbokasi tuottaa vajaan 480 hevosvoiman huipputehon ja noin 575 newtonmetrin maksimiväännön, jotka tulevat käyttöön kuin muulin potku monen muun vanhan turboauton tavoin. F40:ssä ei ole myöskään minkäänlaisia elektronisia ajoapuja, joten takapyörien pidon kontrollointi on pelkästään kuskin oikean jalan ja käsien varassa. Kun kaikki menee nappiin, kasari-ikoni kiihtyy satasen nopeuteen noin 4,5 sekunnissa ja yltää 325 km/h:n huippunopeuteen.
F40 on siis kaikkea muuta kuin optimaalinen valinta arkiajoon ainakin nykysuperautojen helppouteen tottuneille kuskeille. 80 vuotta täyttänyt brittiseniori John Clower ajaa kuitenkin omalla Ferrarillaan lähes päivittäin, vaikka sumujen saaren keli olisi kylmä tai sateinenkin. F40:n turbopotku tuo kuulemma joka kerta hymyn Johnin huulille, ja mies taitaa nuortua kymmeniä vuosia päästessään Maranellon orin ratin taakse.
John ei ole muutenkaan eilisen teeren poikia superautojen suhteen, koska hän on ehtinyt omistaa peräti 15 tai 16 Ferraria. Viime vuosina brittiseniorin mielenkiinto on kohdistunut myös Lamborghineihin, ja John Clowerin pojan tallista löytyy Murcielago SV. John fanittaa myös tuoreempaa Aventadoria, mutta moderni superauto on kuulemma mitoiltaan jo turhan iso ja leveä normaaliliikenteeseen.
Suosittelemme
Superautokeräilijän kokoelmaan kuuluu luonnollisesti myös McLaren, joka on Johnin tapauksessa 675 LT. Brittisuperautossa John Clower pystyi ensimmäistä kertaa testaamaan launch control -lähtöjärjestelmää, joka tykittää McLarenin parhaimmillaan alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan. Fiilisten osalta F40 taitaa kuitenkin viedä voiton brittiseniorin sydämessä.