Hyvästit V6:lle – uudessa Mercedes-AMG C 43:ssa on sähköturbolla terästetty nelonen

Mercedes-AMG:n uutta C 63:a saadaan vielä odotella, mutta pykälää vähäväkisempi C 43 esiteltiin jo nyt. C-luokan AMG-aloitusmallissa siirrytään isoveljen tavoin turboneloseen.

Edeltäjää vauhditti vielä kolmilitrainen tupla-ahdettu V6, mutta jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset saadaan helpommin täytettyä kaksilitraisella turbonelosella. Kyseessä on periaatteessa sama M139I-koodilla tunnettu mylly kuin uuden SL:n 43-aloitusmallissa, mutta yllättäen C-luokassa on avokattoista roadsteria enemmän potkua. SL:ssä joudutaan tyytymään ”vain” 381 hevosvoimaan ja 480 newtonmetriin, kun taas C 43:ssa on 408 heppaa ja 500 newtonia.

Neloskoneelle muhkeat lukemat on saatu loihdittua 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävän elektronisen turbon myötä, jossa hyödynnetään F1-radoilla koeteltua tekniikka ainakin stuttgartilaisten markkinointiosaston mukaan. 48 voltin sähköjärjestelmän myötä uusi C 43 on mieto hybridi, jonka starttigeneraattori antaa lyhyeksi ajaksi 14 hevosvoiman lisätehon, mutta toisaalta auto pystyy myös rullaamaan erityisen taloudellisesti.

Voimansiirrosta vastaa märällä kytkimellä varustettu yhdeksänportainen automaatti, ja voima välitetään 4Matic-mallimerkinnän mukaisesti kaikille neljälle pyörälle. Esimerkiksi E 63:sta tuttua mahdollisuutta pelkän takavedon käyttöön ei kuitenkaan ole, joten donitsit jäävät tällä AMG:lla tekemättä. Tämän kategorian ostajakunnalle tärkeämpää lienee suorituskyky, jossa ei ole moittimista 4,6 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyyden myötä.

Suosittelemme

Ulkoa C 43:n tunnistaa AMG:n nykyisiin tavaramerkkeihin kuuluvasta pystyripaisesta ”Panamericana”-maskista, ja isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskurikin on perusmalleja aggressiivisemman oloinen. Takapuskurin alta löytyy puolestaan kiiltävän musta diffuusori, joka reunustaa hopeaväriseen koristeosaan upotettua neljää pyöreää putkenpäätä. Etulokasuojia koristavat puolestaan ”Turbo Electrified” -lätkät, ja vakiovarusteisten 18-tuumaisten pyörien vaihtoehdoksi voi valita myös tuumaa tai kahta isommat vanteet.

Sisätiloja dominoivat keinonahalla ja mikrokuidulla verhoillut AMG:n sporttipenkit, joita on höystetty punaisilla koristeompeleilla ja saman sävyisillä turvavöillä. Ratin kehä on litistetty alareunastaan, ja MBUX-tietoviihdejärjestelmään voi valita AMG:n omia näyttöjä ja toimintoja. Niiden joukkoon kuuluu esimerkiksi AMG Track Pace -dataloggeri, joka mittaa esimerkiksi kierrosaikoja, kiihtyvyyttä ja ohjauskulmia. Alustasta löytyvät puolestaan mukautuvilla iskunvaimentimilla täydennetyt teräsjouset, ja repertuaariin kuuluvat myös muuttuvavälityksinen ohjaus sekä nelipyöräohjaus ketteryyden kohentamiseksi.

Tästä huolimatta vanhan V6:n murinaa voi tulla ikävä, mutta autoon saa sentään lisähintaan hieman koomisesti nimetyn AMG Real Performance Sound -systeemin. Se poimii pakoputkistosta moottorin ääntä ja syöttää sitä sähköisesti ohjaamoon, joten sähköautoja varten sävelletyistä feikkiäänistä ei olla enää kaukana.

LähdeCarscoops

Lue lisää