MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Hyvästit perinteiselle sedanille – Ford Mondeostakin tulee crossover

Takavetoisen Sierran manttelinperijäksi vuonna 1993 esitelty Ford Mondeo oli aikanaan yksi Euroopan myydyimpiä autoja. Mondeon neljännen sukupolven kauppa on käynyt kuitenkin sen verran nihkeästi, että Fordin entinen suosikkimalli vaihtaa pian autoluokkaa.

Välillä huhut tiesivät jo kertoa koko mallinimen lopusta, koska perinteisten keskiluokan sedanien markkinat ovat kutistumassa olemattomiin. Ford ei aio kuitenkaan luopua Mondeo-nimestä, mutta auto pesee kasvonsa täysin. Todennäköisesti jossakin kohtaa ensi vuotta lanseerattavasta viidennen sukupolven Mondeosta tulee nimittäin nykymuodin mukainen crossover, joka saanee joko Mondeo Evos – tai Mondeo Active -nimen.

Focus-famarin venytetyllä korilla varustettuja testimuuleja on jo bongattu salavalokuvaajien linsseille, mutta nyt nettiin putkahtivat ensimmäiset kuvat uudesta Mondeosta omassa korissaan. Otokset on ilmeisesti napattu Kiinassa ovaalimerkin sikäläisessä tuotantolaitoksessa, jossa crossover-korista Fordia valmistetaan myöhemmin idän suurvallan omia markkinoita varten. Kuvissa esiintyvä auto on vielä mustavalkoisen naamioteipin peitossa, mutta radikaalisti muuttuneet perusmuodot käyvät silti ilmi.

Lähin vertailukohta uuden Mondeon linjoille taitaa olla Fordin oma täyssähköinen Mustang Mach-E. Vaikka etuvetopohjaiseen Mondeoon ei tulekaan yhtä pitkää nokkaa, crossoverin kattolinja vaikuttaa lähes yhtä viistolta kuin Mustangin sähköversiossa. Mondeosta tulee siis jälleen yksi lisä coupé-kattoisten crossovereiden jatkuvasti kasvavaan joukkoon, mutta tilankäyttönsä osalta auton pitäisi vedota myös farmari-Mondeon perinteisiin asiakkaisiin.

Suosittelemme


Crossover-Mondeon keulailmeelläkään ei ole juuri mitään tekemistä nykymallin kanssa. Katumaasturihenkistä nokkaa dominoi iso hunajakennomaski, jonka kokoa korostavat vielä litteiksi viiruiksi muuttuneet etuvalot. Kyljestä napatusta kuvasta paljastuvat puolestaan ovien pinnan tasolle integroidut ovenkahvat sekä perinteiset ovenkarmit, eli auto ei saa coupé-tyylin mukaisia kehyksettömiä sivulaseja.

Perinteisillä Mondeo-miehillä voi olla sulattelemista jo auton ulkoasun kanssa, mutta sisällä tyyli on vielä kertaluokkaa radikaalimpaa. Suoraan kojelautaan on nimittäin upotettu täysleveä kosketusnäyttö, joka ulottuu etumatkustajan puolellekin. Ruutu kattaa niin mittariston kuin tietoviihdejärjestelmänkin, ja todennäköisesti myös repsikalle saadaan näytettyä omaa sisältöä.

Tekniikasta ei ole vielä mitään varmoja tietoja, mutta automaailmassa jo aiemmin liikkuneiden huhujen mukaan uusi Mondeo tehtäisiin jenkkimarkkinoiden Bronco Sportista tutulle perusrakenteelle. Mondeon ensimmäisten sukupolvien urheilullinen ajettavuus lienee siis menneen talven lumia, mutta neliveto autoon saatetaan saada tämän pohjalevyn myötä. Moottorivalikoimasta löytynee myös hybridejä perinteisten polttomoottorien lisäksi, mutta täyssähköistä Mondeota lienee edelleen turha odotella.

LähdeCarscoops

Lue lisää