Hyvästit legendalle – Peugeot aikoo hylätä sekä polttomoottorin että GTi-nimen uuden 208:n sporttimallissa

Hot hatch -luokan pioneerina voidaan pitää vuonna 1976 esiteltyä VW Golf GTI:tä, mutta seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa Golfista tuli entistä pulleampi hieman isomman kakkoskorin myötä. Tämä avasi oven pykälää pienemmille luukkuperäsporteille, joista yksi oli ylitse muiden. Tämä auto oli Peugeotin pelastukseksi koituneen 205:n pohjalta tehty kuuma GTi. Aluksi 1,6- ja myöhemmin 1,9-litraisella nelosella ryyditetty pikkuauto laittoi suorituskyvyllään luun kurkkuun monelle isommalle, ja 205 GTi oli osaavissa käsissä myös yksi aikana hauskimpia autoja ajaa kaasua nostettaessa irtoavan perän ansiosta.

GTi-legendan sädekehä pääsi valitettavasti himmenemään pahasti 1990-luvun alussa, kun 205:n tuotanto päättyi lähes 10 vuoden valmistuksen jälkeen. Peugeot käytti kirjainyhdistelmää tämän jälkeenkin usean sporttimallin perässä, mutta yksikään niistä ei yltänyt 205 GTi:n tasolle. 2000-luvulla Peugeotin valikoimassa ei ollut moneen vuoteen minkäänlaista GTi:tä, kunnes vuonna 2012 lanseerattu 208 sai jälleen kolme kuuluisaa kirjainta takaluukun kanteensa.

Autoa yritettiin markkinoida menneiden vuosikymmenten 205 GTi:n henkisenä perillisenä, mutta myynti ei ottanut kunnolla tuulta alleen. 2010-luvun pikkuautosta oli yksinkertaisesti tullut liian painava ja mukava, jotta se olisi pystynyt tarjoamaan 205:n kaltaista alkukantaista ajamisen hauskuutta. 208:n perusmallit ovat juuri siirtyneet seuraavaan sukupolveensa, jossa myös sähköllä on merkittävä osa. Auto on nimittäin suunniteltu PSA-konsernin sisarmalli Opel Corsan tavoin niin, että myös täyssähköversio pystytään valmistamaan alusta alkaen samalla tuotantolinjalla.

Uuden 208:n tavallinen sähköversio on jo esitelty, ja se jakaa tekniikkansa uuden Opel Corsa-e:n kanssa. GTi:n perillistä on jääty vielä odottelemaan, ja ensimmäisten huhujen mukaan hot hatchia piti tarjota sekä bensa- että sähkömallina. Nyt brittiläinen Auto Express tietää kuitenkin kertoa, että uusi urheilumalli tulee markkinoille pelkästään täyssähköautona. Samalla myös legendaarinen GTi-nimi aiotaan heittää romukoppaan, koska se ei ranskalaisten mielestä sovi sähköllä liikkuvan sporttiversion perään.

Suosittelemme

Auton tunnukseksi ollaan sen sijaan antamassa hieman kryptiseltä kuulostava Peugeot Sport Engineered, joksi nimetty 508-sporttihybridikonsepti nähtiin jo keväisessä Geneven autonäyttelyssä. Ranskalaiset aikovat tulevaisuudessa käyttää tätä alabrändiä kaikkien urheilumalliensa kohdalla, mutta soraääniäkin on jo kuulunut. Peugeotin Ison-Britannian maahantuoja haluaisi nimittäin säilyttää GTi-mallinimen myös 208:n täyssähköisessä sporttiversiossa, koska kolmella kirjaimella on erityisen legendaarinen kaiku sumujen saarella. Esimerkiksi täyssähköinen Porsche Taycan Turbo toimii esimerkkinä vanhan mallinimen uusiokäytöstä sähkön aikakaudella, joten jäämme odottelemaan, pitääkö Peugeot kiinni päätöksestään.

Lue lisää