Hyvästit legendalle – Peugeot aikoo hylätä sekä polttomoottorin että GTi-nimen uuden 208:n sporttimallissa

Hot hatch -luokan pioneerina voidaan pitää vuonna 1976 esiteltyä VW Golf GTI:tä, mutta seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa Golfista tuli entistä pulleampi hieman isomman kakkoskorin myötä. Tämä avasi oven pykälää pienemmille luukkuperäsporteille, joista yksi oli ylitse muiden. Tämä auto oli Peugeotin pelastukseksi koituneen 205:n pohjalta tehty kuuma GTi. Aluksi 1,6- ja myöhemmin 1,9-litraisella nelosella ryyditetty pikkuauto laittoi suorituskyvyllään luun kurkkuun monelle isommalle, ja 205 GTi oli osaavissa käsissä myös yksi aikana hauskimpia autoja ajaa kaasua nostettaessa irtoavan perän ansiosta.

GTi-legendan sädekehä pääsi valitettavasti himmenemään pahasti 1990-luvun alussa, kun 205:n tuotanto päättyi lähes 10 vuoden valmistuksen jälkeen. Peugeot käytti kirjainyhdistelmää tämän jälkeenkin usean sporttimallin perässä, mutta yksikään niistä ei yltänyt 205 GTi:n tasolle. 2000-luvulla Peugeotin valikoimassa ei ollut moneen vuoteen minkäänlaista GTi:tä, kunnes vuonna 2012 lanseerattu 208 sai jälleen kolme kuuluisaa kirjainta takaluukun kanteensa.





Autoa yritettiin markkinoida menneiden vuosikymmenten 205 GTi:n henkisenä perillisenä, mutta myynti ei ottanut kunnolla tuulta alleen. 2010-luvun pikkuautosta oli yksinkertaisesti tullut liian painava ja mukava, jotta se olisi pystynyt tarjoamaan 205:n kaltaista alkukantaista ajamisen hauskuutta. 208:n perusmallit ovat juuri siirtyneet seuraavaan sukupolveensa, jossa myös sähköllä on merkittävä osa. Auto on nimittäin suunniteltu PSA-konsernin sisarmalli Opel Corsan tavoin niin, että myös täyssähköversio pystytään valmistamaan alusta alkaen samalla tuotantolinjalla.

Uuden 208:n tavallinen sähköversio on jo esitelty, ja se jakaa tekniikkansa uuden Opel Corsa-e:n kanssa. GTi:n perillistä on jääty vielä odottelemaan, ja ensimmäisten huhujen mukaan hot hatchia piti tarjota sekä bensa- että sähkömallina. Nyt brittiläinen Auto Express tietää kuitenkin kertoa, että uusi urheilumalli tulee markkinoille pelkästään täyssähköautona. Samalla myös legendaarinen GTi-nimi aiotaan heittää romukoppaan, koska se ei ranskalaisten mielestä sovi sähköllä liikkuvan sporttiversion perään.

Auton tunnukseksi ollaan sen sijaan antamassa hieman kryptiseltä kuulostava Peugeot Sport Engineered, joksi nimetty 508-sporttihybridikonsepti nähtiin jo keväisessä Geneven autonäyttelyssä. Ranskalaiset aikovat tulevaisuudessa käyttää tätä alabrändiä kaikkien urheilumalliensa kohdalla, mutta soraääniäkin on jo kuulunut. Peugeotin Ison-Britannian maahantuoja haluaisi nimittäin säilyttää GTi-mallinimen myös 208:n täyssähköisessä sporttiversiossa, koska kolmella kirjaimella on erityisen legendaarinen kaiku sumujen saarella. Esimerkiksi täyssähköinen Porsche Taycan Turbo toimii esimerkkinä vanhan mallinimen uusiokäytöstä sähkön aikakaudella, joten jäämme odottelemaan, pitääkö Peugeot kiinni päätöksestään.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...