Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.
2 CV debytoi lokakuussa 1948 Pariisin autonäyttelyssä, ja Rättärin valmistus jatkui aina vuoteen 1990 vuoteen saakka. Kaikkiaan linjoilta putkahteli maailmaan yli 3,8 miljoonaa 2 CV:tä. Jos maailmanhistoria olisi mennyt toisin, kohta juhlittaisiin jo Rättisitikan 85-vuotista taivalta. Citroën aloitti nimittäin jo 1930-luvulla projektin, jonka tuloksena piti syntyä ”Toute Petite Voiture” eli erittäin pieni auto.
TPV-projektin lopullinen versio oli tarkoitus esitellä suurelle yleisölle lokakuussa 1939 Pariisin autonäyttelyssä, mutta Saksan tankit olivat vyöryneet Puolaan noin kuukautta aiemmin ja toinen maailmansota syttynyt. Saksan miehityshallinnon aikaisessa Ranskassa TPV-projekti oli virallisesti pannassa, mutta Citroënin insinöörit onnistuivat silti jatkamaan pikkuautonsa kehittämistä salassa.
Alkuperäinen TPV oli aaltopeltipintoineen, vain yksine ajovaloineen ja pleksilaseineen ehkä jo turhankin karu myyntimenestykseksi, joten loppujen lopulta projektin viivästyminen saattoi koitua Rättärin onneksi. Paljon valmiimmaksi hiottu tuote paljastettiin lopulta lokakuussa 1948 ovensa avanneessa Pariisin autonäyttelyssä. 2 CV ei vieläkään kirvoittanut paikalla olleilta suuria kehuja kauneudellaan, mutta auto olikin tehty käytännöllisyyden ehdoilla.
Citroën oli suunnattu etenkin Ranskan maaseudun väestölle, joka kaipasi kipeästi alleen nelipyöräistä edullista kulkupeliä. Jousituksesta piti tehdä erityisen pehmeä, koska yksi tuotekehityksen reunaehdoista oli se, että autolla piti päästä pellon yli ilman kyydissä olevien kananmunien rikkoontumista. Näistä lähtökohdista selittyy myös alkuperäisversion yhdeksän hevosvoiman tehomäärä, joka riitti hyvin monen ostajan ensimmäiseen autoon.
375-kuutoinen ilmajäähdytetty kaksipyttyinen bokseri mahdollisti ensimmäisen lähdön malleissa 50 km/h:n huippunopeuden, mutta toki Rättärinkin suorituskyky tästä hieman koheni vuosien myötä. 2 CV mahdollisti tuhansille vähemmän varakkaille ranskalaisperheille ihkaoman auton omistamisen, ja alkuvuosina kysyntä ylitti reilusti tarjonnan. Niinpä uutta Rättisitikkaa joutui odottamaan peräti kuusi vuotta vuonna 1950.
Suosittelemme
Pehmeästi keinahtelevan kyydin lisäksi 2 CV tarjosi esimerkiksi irrotettavat istuimet, ja alkuvuosina pakon sanelema kangaskattokin alkoi tuntua Rättärin uran loppuvuosina jo lifestyle-henkiseltä luksusvarusteelta. Perusmallin lisäksi tarjolla oli jokaisen patonkileipurin unelma, eli jakelukäytössä oivallinen pakettiversio. Vähemmän tunnettu malli oli kahdella 12-heppaisella koneella varustettu nelivetoinen Sahara, joka jäi kotimaassaankin todelliseksi harvinaisuudeksi.
Samalta perusrakenteelta syntyivät myös mm. Bijou-niminen coupé, rantahenkinen Mehari sekä hienostuneempaan makuun suunnatut Ami ja Dyane. Mikään niistä ei kuitenkaan yltänyt yhtä pitkään uraan kuin 2 CV:n perusmalli. Ranskalaisikonin 75-vuotissynttäreiden kunniaksi Citroën on koonnut tehdasmuseonaan toimivaan Conservatoire Citroëniin 75 Rättäristä koostuvan erikoisnäyttelyn. Ranskan Aulnay-sous-Boisissa pääsee tutustumaan esimerkiksi alkuperäiseen vuoden 1939 prototyyppiin, alkupään tuotantoversiota edustavaan yksilöön vuodelta 1950 sekä kaksimoottoriseen Saharaan. Näyttely avautuu 7.10., eli tarkalleen 75 vuotta Rättisitikan Pariisin-debyytin jälkeen.