Porsche juhlii tänä vuonna 75-vuotista merkkipaaluaan. Kaikki alkoi maaliskuussa 1948 valmistuneesta 356 No. 1 Roadsterista, ja myöhemmät 356:t muodostivat malliston ytimen 1960-luvun alkupuolelle saakka. Nyt Porsche yhdistää klassisen moderniin Vision 357 -nimisessä tutkielmassa.
Klassista otetta konseptissa edustavat vanhaa 356:ta muistuttavat mittasuhteet, kun taas monet yksityiskohdat vihjaavat Porschen tulevaisuudesta. Tästä huolimatta niistäkin löytyy useita viittauksia klassiseen 356:een. Esimerkiksi tutkielman pystyhkö ja sivuille asti kaartuva tuulilasi muistuttaa esikuvaa. Sama koskee myös pehmeästi kaartuvia etulokasuojia pyöreiden valojen ääriviivoineen sekä peräpään pystysuuntaisia raitoja, jotka kumartavat 356:n ilmanottoritilöiden suuntaan.
Modernia tyyliä löytyy puolestaan esimerkiksi sivulaseihin piilotetuista ovenkahvoista, korin läpi kuultavasta etuvalojen nelipistegrafiikasta sekä 20-tuumaisista magnesiumvanteista. Retrofuturistista luomusta voisi helposti luulla sähköautoksi monen muun vastaavan konseptin tavoin, mutta Vision 357:ää vauhdittaa vielä vanha kunnon polttomoottori.
Se ei ole mikä tahansa voimanlähde, vaan 718 Cayman GT4 RS:stä lainattu upeaääninen nelilitrainen vaparibokseri. Yhdeksään tuhanteen kierrokseen asti kiekaiseva kuutoskone tuottaa tasan 500 hevosvoimaa ja 449 newtonmetrin väännön, joten teholukema on noin kymmenkertaistunut 356:n ajoista. Konsepti on tehty muutenkin GT4 RS:n pohjalta, joten veto välittyy takapyörille seitsemänpykäläisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kautta.
Vision 357:n osalta kyse on kuitenkin vain teoriasta, koska auto on pelkkä koridesignia esittelevä muotoilututkielma, jossa ei ole minkäänlaista sisustaa. Autoon pääsee tutustumaan tästä päivästä lähtien Berliinissä sijaitsevassa Volkswagen-konsernin DRIVE-foorumissa. Siellä on näytteillä monia muitakin Porscheja, jotka juhlistavat urheiluautomerkin 75-vuotista taivalta.