Audin Q5-malliston huipulla keikkuu SQ5, jota vauhdittaa Euroopan markkinoilla 347-hevosvoimainen V6 TDI. Tehtaan huippuversio jää kuitenkin teholukemaltaan ABT Sportslinen virittämän hybridi-Q5:n varjoon.
Tuning-pajat eivät ole tähän asti juuri panostaneet hybrideihin, mutta VW-konsernin hovivirittäjä on nyt iskenyt kyntensä Q5:n pistokehybridimalliin. Se ei ole vakionakaan mikään nuhapumppu, koska Q5 TFSI e quattroksi nimetyssä hybridissä on 357 hepan kokonaisteho ja 500 newtonmetrin maksimivääntö kaksilitraisen turbonelosen ja sähkömoottorin ansiosta.
ABT loihtii jo pelkästä bensakoneesta 310 hevosvoimaa sekä 420 newtonia, joiden päälle tulevat vielä seitsemänpykäläiseen S Tronic -vaihteistoon integroidun sähkömoottorin tuottamat 143 heppaa ja 350 newtonmetriä. Kokonaistehoksi ilmoitetaan komeat 425 hevosvoimaa, kun taas maksimivääntöä riittää 550 newtonin verran.
Pistokehybridi-Q5 kiihtyy tehtaan jäljiltä 5,3 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 239 km/h:n huippunopeuteen, mutta ABT Sportsline ei ole vielä kertonut oman luomuksensa suoritusarvoja. Viritetty Q5 TFSI e quattro saattaa pinkaista satasen nopeuteen jopa alle viidessä sekunnissa, mutta ulospäin tämä ei näy. Kori on nimittäin täysin entisellään, mutta auton alle on sentään pultattu ABT:n omaa tyyliä edustavat vanteet.
Suosittelemme
ABT Sportslinen GR-sarjaan kuuluvat kiekot saa joko kiiltävän mustana kiillotetulla reunalla tai mattamustaa ja kiillotettua pintaa yhdistelevänä mallina. Auton sisustaakaan ei ole lähdetty muuttamaan kattavasti, mutta sinne on sentään ripoteltu muutamia höysteitä. Niihin kuuluvat ABT:n oma starttinappula, uusi vaihdekepinnuppi sekä virityspajan logon maahan heijastavat sisäänastumisvalot.