HWA tuo tarjolle Evo II -henkisen restomodin Mercedes 190 E:n pohjalta – modernisoitu Tenavatähti maksaa yli 700 000 euroa

Vuonna 1982 lanseeratun Mercedes-Benz 190 E:n pitkä ura huipentui siivekkäisiin Evo-malleihin, jotka toimivat DTM-kilpurien luokittelumalleina. 1990-luvun alun Evo II saa nyt kunnian toimia esikuvana todella arvokkaalle restomodille.

Se on Saksan Affalterbachissa päämajaansa pitävän HWA AG:n luomus. Firman nimi tulee sen perustajan, eli Hans Werner Aufrechtin nimikirjaimista, ja samainen herra sattui myös olemaan toinen AMG:n perustajista vuonna 1967. HWA:lla on siis läheiset suhteet Stuttgartin tähtimerkin suuntaan, joten 190 E:n valintaa restomodin lähtökohdaksi ei tarvitse suuremmin ihmetellä.

Kuva: HWA

HWA EVO -niminen luomus on vasta projektiasteella, ja valmista pitäisi tulla loppuvuodesta 2025. HWA:n restomodia kuvaillaan katulailliseksi superautoksi ja legendaarisen Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II:n hurjaksi uudelleentulkinnaksi viimeisimpiä teknologioita hyödyntäen. HWA ei toteuta projektiaan yksin, vaan yhteistyökumppaniksi on valittu historiallisiin urheiluautoihin ja restomodeihin erikoistunut amerikkalainen Curated.

Kuva: Mercedes-Benz

Vuonna 1990 debytoinutta alkuperäistä Evo II:ta valmistettiin vain 502 kappaletta. HWA EVO:sta tulee vieläkin eksklusiivisempi, koska sitä aiotaan tehdä ainoastaan 100 kappaleen sarja. Monet tekniikan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta auton ulkonäöstä saatiin jo osviittaa HWA:n julkaisemien luonnoskuvien myötä. Projekti kumartaa luonnollisesti syvään alkuperäisen Evo II:n suuntaan, mutta se on saanut vaikutteita myös muotoilija Khyzyl Saleemin viime vuonna tekemästä 190 EVO III -luonnostelmasta.

Kuva: Khyzyl Saleem

Saleem kertookin Facebookissa, että hän tekee yhteistyötä HWA:n kanssa tämän projektin parissa. HWA jättää onneksi alkuperäiset Evo II:t rauhaan, ja auton lähtökohtana palvelee tuikitavallinen 190 E ”Tenavatähti”. Alkuperäistä Evo II:ta vauhditti Cosworthin suunnittelema ja AMG:n virittämä 2,5-litrainen 16-venttiilinen vaparinelonen, joka tuotti 235 hevosvoimaa. Autosta löytyi myös säädettävä jousitus sekä ikoniseen maineeseen noussut korisarja, ja ainakin jälkimmäisen modernisoitu tulkinta nähdään myös HWA EVO:ssa.

Superautovertauksien perusteella HWA:n restomodin teholukema lienee hieman eri tasolla, ja hintakin on lähes hyperautoluokkaa. Autosta pitää nimittäin pulittaa vähintään 714 000 euroa, mikä rajoittaa tehokkaasti ostajakunnan todella varakkaisiin keräilijöihin.

Kuva: HWA
Kuva: HWA
Kuva: HWA
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat