Vuonna 1982 lanseeratun Mercedes-Benz 190 E:n pitkä ura huipentui siivekkäisiin Evo-malleihin, jotka toimivat DTM-kilpurien luokittelumalleina. 1990-luvun alun Evo II saa nyt kunnian toimia esikuvana todella arvokkaalle restomodille.
Se on Saksan Affalterbachissa päämajaansa pitävän HWA AG:n luomus. Firman nimi tulee sen perustajan, eli Hans Werner Aufrechtin nimikirjaimista, ja samainen herra sattui myös olemaan toinen AMG:n perustajista vuonna 1967. HWA:lla on siis läheiset suhteet Stuttgartin tähtimerkin suuntaan, joten 190 E:n valintaa restomodin lähtökohdaksi ei tarvitse suuremmin ihmetellä.
HWA EVO -niminen luomus on vasta projektiasteella, ja valmista pitäisi tulla loppuvuodesta 2025. HWA:n restomodia kuvaillaan katulailliseksi superautoksi ja legendaarisen Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II:n hurjaksi uudelleentulkinnaksi viimeisimpiä teknologioita hyödyntäen. HWA ei toteuta projektiaan yksin, vaan yhteistyökumppaniksi on valittu historiallisiin urheiluautoihin ja restomodeihin erikoistunut amerikkalainen Curated.
Vuonna 1990 debytoinutta alkuperäistä Evo II:ta valmistettiin vain 502 kappaletta. HWA EVO:sta tulee vieläkin eksklusiivisempi, koska sitä aiotaan tehdä ainoastaan 100 kappaleen sarja. Monet tekniikan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta auton ulkonäöstä saatiin jo osviittaa HWA:n julkaisemien luonnoskuvien myötä. Projekti kumartaa luonnollisesti syvään alkuperäisen Evo II:n suuntaan, mutta se on saanut vaikutteita myös muotoilija Khyzyl Saleemin viime vuonna tekemästä 190 EVO III -luonnostelmasta.
Saleem kertookin Facebookissa, että hän tekee yhteistyötä HWA:n kanssa tämän projektin parissa. HWA jättää onneksi alkuperäiset Evo II:t rauhaan, ja auton lähtökohtana palvelee tuikitavallinen 190 E ”Tenavatähti”. Alkuperäistä Evo II:ta vauhditti Cosworthin suunnittelema ja AMG:n virittämä 2,5-litrainen 16-venttiilinen vaparinelonen, joka tuotti 235 hevosvoimaa. Autosta löytyi myös säädettävä jousitus sekä ikoniseen maineeseen noussut korisarja, ja ainakin jälkimmäisen modernisoitu tulkinta nähdään myös HWA EVO:ssa.
Superautovertauksien perusteella HWA:n restomodin teholukema lienee hieman eri tasolla, ja hintakin on lähes hyperautoluokkaa. Autosta pitää nimittäin pulittaa vähintään 714 000 euroa, mikä rajoittaa tehokkaasti ostajakunnan todella varakkaisiin keräilijöihin.