Huonoja uutisia poniautojen ystäville – seuraava Ford Mustang viivästyy ja se tehdään katumaasturin pohjalevylle

Fordin villihepo Mustang aiheutti lähes sensaation, kun se lanseerattiin markkinoille vuonna 1964. Hyvin pitkälle räätälöitävissä ollut sporttihenkinen auto vetosi magneetin lailla nuoreen ostajakuntaan, ja se perusti myös aivan uuden poniautojen luokan. Ponit muuttuivat vähitellen muskeliautoiksi, kunnes Mustanginkin tehot ja ulkoasu pääsivät kuihtumaan pahasti 1970-luvun öljykriisin myötä. Tehoversiot palasivat valmistukseen seuraavalla vuosikymmenellä, mutta Mustangin kadoksissa ollut tyyli löytyi monen mielestä uudelleen vasta mallivuodelle 2005 esitellyn retrohenkisen mallin myötä.

Retro-Mustang edusti auton viidettä sukupolvea, ja se oli edeltäjiensä tavoin kehitetty lähinnä Pohjois-Amerikan markkinoille. Asiat muuttuivat kuitenkin perusteellisesti, kun kuudennen sukupolven villihepo lanseerattiin markkinoille vuonna 2015. Nykyinen Mustang on suunniteltu alusta alkaen maailmanautoksi, ja se on myynnissä myös vanhan mantereen virallisilla Ford-jälleenmyyjillä. Kaunislinjaisen auton menestys on ollut Euroopassakin niin suurta, että se on noussut esimerkiksi Saksassa välillä kaikkein myydyimmäksi sportticoupéksi.

Mustangin vahvaa menoa on pönkitetty myös Atlantin tällä puolella hiljattain myyntiin saadun facelift-version myötä, ja muskeliautojen kuninkaaksi pyrkivä Shelby GT 500 on vasta kehitteillä nykykorimallin pohjalta. Seuraajaa on kuitenkin pohdittu jo pitkään ovaalimerkin pääkonttorilla Michiganin Dearbornissa. Autosta putkahti nyt lisätietoja julkisuuteen, ja ne eivät kuulosta ainakaan ensi alkuun kovin lupaavilta.

Automotive News kertoo nimittäin, että Fordin toimitusjohtaja Jim Hackett on ensinnäkin lykännyt seuraavan Mustangin markkinoille tuloa noin vuodella. Tämä tarkoittaa sitä, että autoa voidaan odotella kauppoihin vuoden 2021 tienoilla. Ford haluaa lisäksi kehittää kaikki tulevat mallinsa viiden modulaarisen perusrakenteen varaan, joten Mustang joutuu luopumaan omasta pohjalevystään. Poniauto pysyy kyllä takavetopohjaisena, mutta se tehdään jatkossa yhteiselle perusrakenteelle mm. Ford Explorerin ja Lincoln Aviatorin kaltaisten katumaasturien kanssa.

 

Suosittelemme

Mustangin päämuotoilijana toimiva Darrell Behmer vakuuttaa kuitenkin, että auton mittasuhteet ovat jatkossakin kohdallaan. Lisäksi katumaasturin pohjalevy tuo valmistukseen kaivattua joustavuutta. Se mahdollistaa nimittäin jatkossa myös nelivetoisen Mustangin, joka voisi vastata esimerkiksi Dodge Challengerin joka nurkasta raapivan version heittämään haasteeseen. Nelivetomalli toisi Mustangille myös kaivattuja lisäasiakkaita kylmän ilmaston maissa.
Jos katumaasturipohjainen Mustang aiheuttaa kylmiä väreitä, fanit voivat huokaista helpotuksesta ainakin toisen legendaarisen nimen suhteen. Ford ei nimittäin aio käyttää tarunhohtoista Mach 1 -mallinimeä täyssähköisen crossoverin perässä, kuten se suunnitteli vielä vähän aikaa sitten.

LähdeCarscoops

Lue lisää