Ford Focus RS on kuulunut hot hatchien eliittiin jo kolmen sukupolven ajan. Auton tarina päättyy valitettavasti tähän, koska uuden Focus RS:n kehitystyö on päätetty lopettaa.
Focuksen huippuversio siirtyi kolmannessa sukupolvessaan nelivetoon, joka toi autolle paljon uusia faneja. Etuvetopohjaisen nelikon driftaustoiminto oli esittelyhetkellään jotakin aivan uutta, ja vastaavaa ominaisuutta ei löydy vieläkään monesta muusta hot hatchista. Niinpä Ford alkoi kehittää auton seuraajaa vastaavista lähtökohdista, eli myös uudesta Focus RS:stä piti tulla nelivetoinen.
Ongelmaksi muodostuivat kuitenkin EU:n jatkuvasti tiukentuvat päästörajat, ja niinpä autoon suunniteltiin osittain sähköistä voimalinjaa. Polttomoottorina olisi toiminut 2,5-litrainen turbonelonen, ja taka-akseli olisi saatu peliin mukaan sähkömoottorin avulla. Kokonaistehoksi kaavailtiin vähintään 400 hevosvoimaa, mutta uusi Focus RS ei olisi kuitenkaan vaarantanut autonvalmistajille asetettua keskimääräistä 95 hiilidioksidigramman päästörajaa kilometriä kohti.
Tämä oli Fordin suunnitelmana vielä muutama kuukausi sitten, mutta sitten matkaan tuli monta mutkaa. Hybridivoimalinjan kehittäminen Focus RS:n kaltaiseen marginaalimalliin olisi tullut liian kalliiksi, ja edeltäjän kaltainen pelkkä polttomoottori olisi nostanut päästöt liian korkealle tasolle. Todennäköisesti koronakriisin mukanaan tuomilla säästöpaineillakin oli osuutensa asiaan, ja niinpä Ford kertoi nyt fanien kannalta karvaasta päätöksestä.
Suosittelemme
Ovaalimerkki vahvisti virallisesti, että uuden Focus RS:n kehitystyö on päätetty lopettaa, joten huipputehokasta nelivetoista hot hatchia kaipaavien täytyy jatkossa suunnata katseensa muualle tai tyytyä kolmannen sukupolven RS:ään. Fordin päätös tarkoittaa myös sitä, että 280-hevosvoimaisella turbonelosella ryyditetty ST jää nyky-Focuksen tehokkaimmaksi versioksi. Siitä ei ole kuitenkaan vastusta edes 350-heppaiselle vanhakoriselle RS:lle, ja lisäksi ST:tä saa pelkästään etuvetoisena.