Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja – alkuperäisen G-Mersun tuotanto jatkuu edelleen

Vuonna 1979 esitelty alkuperäinen G-Mersu sai tämän vuoden alussa vihdoinkin seuraajan lähes 40 vuoden uran jälkeen. Uudessa G-luokassa ei ole kuin muutamia yhteisiä osia edeltäjänsä kanssa, ja leveyttäkin on tullut reilusti lisää. Tästä huolimatta auto näyttää ulkoisesti lähes samalta, koska maailman suurimpien maasturi-ikonien asemaan kohonnutta legendaa ei sovi muuttaa liiaksi.





Modernin seuraajan saanut G tunnettiin W463-koodinimellä, mutta G-luokasta on ollut tarjolla myös ammattikäyttöön tehty W461-mallisarja 1990-luvun alusta lähtien. Sen valmistus jatkuu Itävallan Grazissa sijaitsevilla Magna Steyrin tehtailla edelleen. Tarkoituksenmukaisen karusti varusteltua G:tä myydään ei puolilla maailmaa, kuten esimerkiksi Saksassa, Lähi-idässä ja Australiassa.

461-mallisarjaa tarjotaan kuitenkin vain sellaisilla markkina-alueilla, joilla hyväksytään Euro 5 -päästömääräyksen täyttävät autot. Ammattikäyttöön tarkoitetun G-luokan kysyntä on jopa kasvanut viime vuosina, koska autosta on tullut yhä ainutlaatuisempi. Juuri mikään muu merkki ei tarjoa yhtä tarkoituksenmukaista maasturia, kun samoilla apajilla kalastellut Land Rover Defenderkin poistui tuotannosta pari vuotta sitten.

W461-mallinen G-luokka on suunnattu lähinnä valtioiden laitoksille ja armeijoille, mutta sitä valmistetaan silti samoilla linjoilla siviili-G:n upouuden version kanssa. Vaikka auton ostajakunta on varsin rajoittunut, G:n ammattilaisversiota tarjotaan peräti kolmena eri korimallina. Farmarimaisen perinnemallin lisäksi saatavilla on pelkän nokan ja hytin sisältävä versio sekä 6×6-malli.

Klassikon ystävien ei tarvitse huolestua jatkossakaan, koska valmistuksen lopettamissuunnitelmia ei kuulemma ole. Auton kehitystyöhön ollaan päinvastoin investoimassa lisää, koska sille on edelleen olemassa riittävästi kysyntää.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...