Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja – alkuperäisen G-Mersun tuotanto jatkuu edelleen

Vuonna 1979 esitelty alkuperäinen G-Mersu sai tämän vuoden alussa vihdoinkin seuraajan lähes 40 vuoden uran jälkeen. Uudessa G-luokassa ei ole kuin muutamia yhteisiä osia edeltäjänsä kanssa, ja leveyttäkin on tullut reilusti lisää. Tästä huolimatta auto näyttää ulkoisesti lähes samalta, koska maailman suurimpien maasturi-ikonien asemaan kohonnutta legendaa ei sovi muuttaa liiaksi.

Modernin seuraajan saanut G tunnettiin W463-koodinimellä, mutta G-luokasta on ollut tarjolla myös ammattikäyttöön tehty W461-mallisarja 1990-luvun alusta lähtien. Sen valmistus jatkuu Itävallan Grazissa sijaitsevilla Magna Steyrin tehtailla edelleen. Tarkoituksenmukaisen karusti varusteltua G:tä myydään ei puolilla maailmaa, kuten esimerkiksi Saksassa, Lähi-idässä ja Australiassa.

461-mallisarjaa tarjotaan kuitenkin vain sellaisilla markkina-alueilla, joilla hyväksytään Euro 5 -päästömääräyksen täyttävät autot. Ammattikäyttöön tarkoitetun G-luokan kysyntä on jopa kasvanut viime vuosina, koska autosta on tullut yhä ainutlaatuisempi. Juuri mikään muu merkki ei tarjoa yhtä tarkoituksenmukaista maasturia, kun samoilla apajilla kalastellut Land Rover Defenderkin poistui tuotannosta pari vuotta sitten.

W461-mallinen G-luokka on suunnattu lähinnä valtioiden laitoksille ja armeijoille, mutta sitä valmistetaan silti samoilla linjoilla siviili-G:n upouuden version kanssa. Vaikka auton ostajakunta on varsin rajoittunut, G:n ammattilaisversiota tarjotaan peräti kolmena eri korimallina. Farmarimaisen perinnemallin lisäksi saatavilla on pelkän nokan ja hytin sisältävä versio sekä 6×6-malli.

Klassikon ystävien ei tarvitse huolestua jatkossakaan, koska valmistuksen lopettamissuunnitelmia ei kuulemma ole. Auton kehitystyöhön ollaan päinvastoin investoimassa lisää, koska sille on edelleen olemassa riittävästi kysyntää.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...