Hondan superauto saa vielä uuden tehoversion ennen tuotannon lopettamista – yli 600-heppaisen Type S:n luvataan olevan kaikkien aikojen nopein NSX

Vuonna 2016 esitelty toisen sukupolven Honda NSX on jäänyt pahasti alkuperäisversion varjoon kunnianhimoisesta hybriditekniikasta huolimatta. Auton sädekehää yritetään nyt vielä kohottaa Type S -tehoversiolla, joka saa samalla toimia japanilaismerkin superauton joutsenlauluna.

Ulkoisesti uutuus on kuin NSX:n facelift-versio. Type S:n etupuskuri on perusmallia kulmikkaampi, ja ilmanottoaukot sekä splitterikin ovat kasvaneet kokoa. Muutoksia ei ole tehty vain ulkonäön vuoksi, vaan tavoitteena on ollut etupäähän kohdistuvan nostovoiman vähentäminen ja jäähdytyksen tehostaminen. Sivuprofiilista erottuvat puolestaan uudet takovanteet, joiden pintaan saa joko mattaharmaan tai kiiltävän mustan viimeistelyn. Uudet kiekot leventävät myös raideväliä hieman, ja lisäksi vakiovarusteisiin kuuluva hiilikuitukatto laskee painopistettä. Sivuhelmoistakin löytyy hiilikuitua, kun taas peilinkotelot sekä ovenkahvat ovat kiiltävän mustat.

Takapuskurikin on laitettu uusiksi. Downforcea pyritään lisäämään perusmallia isomman hiilikuitudiffuusorin avulla, kun taas puskurin sivujen ilmanpoistoaukot ovat muuttuneet sirommiksi. Osassa kuvista näkyvä Gotham Gray -mattaharmaa on yksi uusista sävyistä kaikkiaan 10 vaihtoehdon värikartassa. Tämä sävy päätyy 70 autoon yhteensä 350 valmistettavan Type S:n erästä.

Suosittelemme


Voimanlähteenä palvelee edelleen peräti kolmeen sähkömoottoriin yhdistetty 3,5-litrainen tuplaturbo-V6, mutta voimavarat ovat kasvaneet mm. uusien turbojen ja välijäähdyttimien sekä hybridijärjestelmän entistä isomman akun myötä 27 hepan ja 22 newtonmetrin verran. Lukemat ovat nyt 608 hevosvoimaa ja 667 newtonia, minkä pitäisi riittää kaikkien aikojen nopeimman tuotanto-NSX:n titteliin. Yhdeksänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattikin on kuulemma huomattavasti entistä nopeampi, ja nelivedon torque vectoring -järjestelmää on hienosäädetty mutka-ajon ehdoilla.

Lisäksi Hondan neljää ajomoodia, säädettävää iskunvaimennusta ja moottorin soundia on päivitetty entistä urheilullisempaan suuntaan. Type S:ssä on myös autoa varten räätälintyönä suunnitellut Pirellin P-Zero-renkaat, joiden luvataan tarjoavan aiempaa enemmän pitoa. Saatavilla on lisäksi ns. Lightweight-paketti, joka tuo mukanaan Brembon hiilikuitukeraamisten jarrujen lisäksi hiilikuituisen moottorin suojan sekä hiilikuituosia myös sisustaan. Niiden myötä auton paino laskee reilulla 26 kilolla.

Suoritusarvoja Honda ei ole vielä kertonut, mutta Suzukan radalla Type S on kuulemma kaksi sekuntia mallivuoden 2021 perus-NSX:ää nopeampi. Toisen sukupolven NSX:n alkuperäispainokseen verrattuna kierrosajan ero on jo neljä sekuntia. Sisustan osalta Type S saa alcantaralla verhoillun sisäkaton, kontrastiompeleita sekä muutamia uusia logoja, mutta tietoviihdejärjestelmän seitsemäntuumainen näyttö ja digitaalimittaristo pysyvät ilmeisesti entisellään.

Kaikkiaan 350 auton erästä 300 on varattu USA:n markkinoille, joten montaa Type S:ää ei Euroopassa varmastikaan nähdä. Suomessa edes ”perusmalli” ei ole kuulunut maahantuontiohjelmaan, joten tehoversiotakaan ei ole odotettavissa näille leveysasteille. Uutuus on kuitenkin ensimmäinen NSX Type S, jota myydään myös Japanin kotimarkkinoiden ulkopuolella.

LähdeCarscoops

Lue lisää