Hondan söpö sähköauto tulee tiensä päähän tammikuussa – e oli liian kallis ja tarjosi turhan pienen toimintamatkan

Honda esitteli syksyllä 2017 Urban EV -nimisen retrohenkisen sähköpikkuauton konseptin. Tutkielma sai niin positiivisen vastaanoton, että tiiviisti konseptiauton jalanjäljillä kulkenut tuotantoversio tuotiin julkisuuteen jo kaksi vuotta myöhemmin.

Syyskuussa 2019 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Honda e keräsi rutkasti huomiota erittäin konseptiautomaisella ulkonäöllään, ja Honda oli myös aidosti söpö moneen muuhun sähkömöhkäleeseen verrattuna. Auto yhdisteli onnistuneesti retroteemaa futurismiin niin ulko- kuin sisämuotoilunkin osalta, ja myös sisätilojen laatuvaikutelma oli erittäin korkealuokkainen esimerkiksi samassa näyttelyssä lanseerattuun Volkswagen ID.3:een verrattuna.

Kuva: Honda

Honda e:ssä oli kuitenkin myös puutteensa. Auto oli ensinnäkin todella kallis kokoonsa nähden, ja monelta kilpailijamerkiltä sai samaan hintaan jo isomman sähköauton. Lisäksi Hondan sähkötekniikka oli futuristisen oloisesta designista huolimatta kaikkea muuta kuin viimeistä huutoa. Niinpä toimintasäde jäi parhaimmillaankin vain 220 kilometriin virallisten normien mukaan mitattuna. Honda e ei ollut myöskään kovin käytännöllinen pikkuruisen tavaratilansa ja melko ahtaiden takatilojensa myötä, joten auto jäi lifestyle-henkisten ostajien erikoisuudentavoitteluvälineeksi.

Kuva: Honda

Tällaista asiakaskuntaa ei ole kuitenkaan riittänyt tarpeeksi, joten Honda ilmoitti nyt lopettavansa e:n tuotannon tammikuussa 2024. Viimeisiä varastoautoja pystyy monissa maissa edelleen ostamaan, ja alennusprosenttien luulisi olevan tässä vaiheessa kohdallaan. Suomen Hondan sivustolla e:tä ei ole listattu enää ollenkaan, mutta auton viimeisin listahinta oli 40 000 euron luokkaa. Honda ei siis ollut kuin muutaman tonnin esimerkiksi paljon isompaa Tesla Model 3:a edullisempi, joten vaisua kysyntää ei tarvitse ihmetellä.

Kuva: Honda

Jatkossa täyssähköistä Hondaa etsivät ohjataan kryptisesti nimetyn e:Ny1:n pariin. Kompakti crossover on kuitenkin valitettavasti erittäin geneerisen näköinen auto, jossa e:n retrofuturistinen söpöys loistaa poissaolollaan. Tilaa uudessa sähkö-Hondassa on reilummin kuin e:ssä, mutta tässäkin tapauksessa menestyksen kompastuskiveksi voi muodostua hinta. Perusmalli maksaa lähes 51 000 euroa, mikä on aikamoinen summa etuvetoisesta kompakti-crossoverista täyssähköautojen luokassakin.

Kuva: Honda
Kuva: Honda
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat