Hondan kompakti crossover siirtyy kohta kolmanteen sukupolveensa – uutta HR-V:tä saa ainoastaan hybridinä

Hondan mallistoon kuului jo 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa HR-V-niminen kompakti katumaasturi, joka jäi tuolloin melkoiseksi outolinnuksi. HR-V palasi markkinoille paljon alkuperäispainosta sovinnaisemman toisen sukupolven myötä vuonna 2014, ja pian on kolmannen HR-V:n vuoro.

Uusi HR-V on jo bongattu salavalokuvaajien linsseille vielä naamioteipin peittämänä, ja nyt Honda julkaisi autosta ensimmäiset tiiserikuvat. Lopullista paljastusta ei tarvitse odottaa enää kauan, koska HR-V on luvattu esitellä jo muutaman viikon päästä. Salavalo- ja tiiserikuvien perusteella kompakti SUV muuttuu hitusen nykymallia aggressiivisemman oloiseksi, vaikka korissa luovutaan pitkälti edeltäjästä tutuista voimakkaista pokkauksista.

Keulan tyyli muistuttaa uutta Civiciä, ja etuvalot madaltuvat nykypainokseen verrattuna. Maskista tulee puolestaan entistä leveämpi, ja etupuskuri saa kulmikkaampia muotoja. Etuhelmasta löytyy vielä leveä ilmanottoaukko, jota reunustavat ledeillä toteutetut sumuvalot. Kylkilinjaa dominoivat puolestaan aiempaa erottuvammat lokasuojanpullistukset sekä etuovien kahvojen tasolla kulkeva taitos. Takaovenkahvat on puolestaan integroitu ovenkarmeihin edeltäjän malliin.

Ulkonäkö saa uutta tukevuutta myös entistä korkeammasta vyötärölinjasta, kun taas takalasi vaikuttaisi olevan viistommassa kulmassa ja edeltäjää pienempi. Takavalotkin ovat litistyneet, mutta takaluukun aukosta tulee ilmeisesti aiempaa suurempi käytännöllisyyden nimissä. HR-V:n luoma entistä massiivisempi vaikutelma ei ole pelkkää aistiharhaa, koska auton kaikki mitat korkeutta lukuun ottamatta kasvavat myös oikeasti. Sisälle on puolestaan odotettavissa selkeämpiä linjoja tulevan Civicin tyyliin. Keskellä kojelautaa komeilee iso kosketusnäyttö, mutta ilmastoinnille on edelleen erilliset säätimensä. Lisäksi autoon saa ainakin lisävarusteena ison panoraamakaton.

Suosittelemme

Ainakin aluksi tarjolle tulee vain yksi moottorivaihtoehto. HR-V e:HEV -nimistä mallia vauhdittaa hybridivoimalinja, jossa bensamoottorina toimii joko 1,5- tai kaksilitrainen bensakone. Tämä sopii Hondan strategiaan, koska ensi vuodesta alkaen japanilaismerkki tarjoaa Euroopassa vain sähköistettyjä voimanlähteitä uutta Civic Type R:ää lukuun ottamatta. HR-V:n vaihteistona palvelee joko kuusipykäläinen manuaali tai portaaton CVT-automaatti, ja nelivedonkin pitäisi löytyä lisävarustelistalta. Myöhemmin tulossa saattaa olla myös puhdas sähköversio söpön näköisen Honda e:n seuraksi.

Lue lisää