Hondan hyvästit yksilöllisyydelle – onko tämä enää siisti Civic?

Honda Civic on kuulunut japanilaismerkin tarjontaan jo kohta 50 vuoden ajan. Alun perin pikkuautona aloittanut malli siirtyi melko pian kompaktiluokkaan, jossa Civicin valttikorttina on viimeisten 15 vuoden ajan toiminut taatusti kilpailijoista erottuva muotoilu.

Hondan kompaktiauto siirtyi ufolinjalle vuonna 2005 esitellyn kahdeksannen sukupolven hatchbackin myötä. Futuristiset muodot saivat jatkoa myös seuraavissa kahdessa sukupolvessa, ja nykyisen Civicin kohdalla jopa aiemmin konservatiivinen sedan sai yhtä lennokkaat linjat luukkuperän kanssa. Räväkkä tyyli on toiminut mainiosti esimerkiksi hot hatchien tulisinta päätä edustavassa Type R:ssä, mutta perinteistä porrasperää hakevat ovat saattaneet nikotella Civicin nähtyään.

Niinpä Honda vetää hätäjarrusta Civicin 11. sukupolven kohdalla. Auton myynti alkaa vasta myöhemmin, mutta Honda toi jo nyt julkisuuteen käytännössä tuotantovalmiin tutkielman uuden Civicin sedan-versiosta. Show-auto on maalattu näyttävällä metallioranssin sävyllä, mutta sekään ei pysty peittämään uutuuden todella varovaisia linjoja. Ensinäkemältä Civiciä on jopa hankala uskoa upouudeksi autoksi, koska sen muodot voisivat olla yhtä hyvin kotoisin vähintään 10 vuoden takaa.

Perusmuodot seuraavat nykyistä Accordia, jota ei enää Euroopassa myydä. Hondan tavoitteena oli kuulemma tuoda autoon erityisen matala vyötärölinja ja konepelti, millä vältetään pullukkamaista designia. Tässä on ehkä onnistuttu, mutta toisaalta kokonaisuus on lipsahtanut jo pahasti mitäänsanomattomuuden puolelle. Pystyn maskin dominoima keulailmekin on huomattavasti vähemmän sporttinen kuin nyky-Civisissä, ja takapään tutkiminen saa aikaan lähinnä spontaanin haukotuksen. Urheilullinen yksilöllisyys on siis mennen talven lumia, mutta ehkäpä Toyotan nykylinjaa karttavat perinnetietoiset Corolla-kuskit ryntäävät nyt Honda-kaupoille.

Suosittelemme

Uuden Civicin sisustasta julkaistiin vasta piirretty tiiserikuva, joka lupailee paljon entistä varovaisempaa tyyliä myös sisätilojen puolelle. Minimalistista linjaa täydennetään keskellä kojelautaa komeilevalla yhdeksäntuumaisella tietoviihdejärjestelmän ruudulla, digitaalimittaristolla ja kojelaudan ilmasuulakkeet sisäänsä kätkevällä hunajakennokoristeella. Ajoavustinpuolella tarjolle tulee päivitetty versio Honda Sensing -järjestelmästä. Lisäksi Civiciin tuodaan uudenlaisia turvatyynyjä sekä entistä pidemmälle mietittyä suojaa jalankulkijoille.

Ainakin Amerikassa mallivuotta 2022 edustava sedan-Civic lanseerataan markkinoille ensi keväänä. Perässä seuraavat hatchback, lievästi sporttihenkinen Si ja hot hatch -kategorian Type R. Atlantin toisella puolella myytävät autot myös valmistetaan USA:ssa, mutta Euroopan versioiden tuotantopaikka jää vielä nähtäväksi.

LähdeCarscoops

Lue lisää