Tyyliniekka LIVE

Hondan asiallinen linja jatkuu – onko uusi HR-V jo liian tylsän näköinen?

Honda on kunnostautunut viime vuosina suorastaan villillä muotoilulla varsinkin Civicissä ja sen Type R -sporttiversiossa. Japanilaismerkin crossovereistakin on löytynyt melkoisen rauhattomia linjoja, mutta pian kaikki on toisin.

Civicin tulevaisuutta on viitoitettu jo viime vuoden lopulla esitellyn tutkielman avulla, jonka muodot siirretään lähes sellaisinaan tänä keväänä esiteltävään tuotantoversioon. Villi design on jatkossa menneen talven lumia, ja uutta Civiciä voisi luonnehtia jopa yliasialliseksi moniin kilpailijoihin ja varsinkin edeltäjäsukupolviin verrattuna. Nyt asialinja saa jatkoa kompaktin HR-V-crossoverin uudessa painoksessa.



Julkisuuteen tuotu kolmannen sukupolven HR-V tunnetaan Japanin kotimarkkinoilla edeltäjänsä tyyliin Vezel-nimellä. Yksityiskohtia lukuun ottamatta kyse on kuitenkin samasta autosta vanhan mantereen HR-V:n kanssa, joten molemmat versiot lanseerattiin samalla kertaa. Hondan mukaan HR-V on muuttunut kompaktiksi coupé-crossoveriksi, mitä on kuitenkin hankala uskoa uutuuden kuvia katsoessaan.





Takalasi on kyllä hieman edeltäjää viistommassa kulmassa ja kulmikkaammaksi muuttunut katto näyttää myös hitusen entistä matalammalta, mutta muuten tunnepitoinen coupé-tyyli on Hondasta mahdollisimman kaukana. Vaikka takaovien kahvat on piilotettu ovien karmeihin, kovin suuria coupé-fiiliksiä uutuuden muodot eivät herätä. Yliasiallista kylkilinjaa täydentävät viirumaiset valot sekä edessä että takana, ja takavalot on yhdistetty toisiinsa kapealla ledinauhalla nykytrendin mukaisesti.

Korinvärinen maski on puolestaan integroitu entistä selvemmin etupuskurin osaksi, ja crossover-henkeä löytyy lokasuojanreunojen sekä helmojen mustista muoviverhouksista. Ainakin Japanin markkinoiden Vezeliin saa kaksivärimaalauksen, mutta Euroopan HR-V:n värivaihtoehdoista ei ole vielä tietoa. Sisustasta löytyy puolestaan vaakasuuntaisia linjoja hyödyntävä kojelauta, jonka keskellä komeilee tablettityyppinen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Ilmastoinnin säätimille on onneksi edelleen omat nuppinsa, ja ilmasuulakkeet on ”piilotettu” kojelaudan yläosan muotoihin.

Ajoavustimien joukkoon kuuluvat mm. törmäyksiä estävä hätäjarrutustoiminto, kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistin, kuolleen kulman varoitin, montaa eri näkymää esittävä kamerajärjestelmä ja alamäkiavustin. Japanin markkinoiden Vezeliä saa 1,5-litraisella bensakoneella ja nelivetoisena itselataavana hybridinä, mutta Euroopassa auto on aina e:HEV-niminen kahdella moottorilla varustettu hybridi. Tarkemmat tiedot tekniikasta ja varustelusta julkaistaan myöhemmin. Se on kuitenkin jo kerrottu, että Hondan uutuuden myynti Euroopan markkinoilla alkaa tämän vuoden loppupuolella.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.