Historian tehokkain tehdas-Opel myynnissä – vuoden 1992 Lotus Omegalla on ajettu vain 22 000 kilometriä

Ylempään keskiluokkaan kuulunut Opel Omega astui Rekordin saappaisiin vuonna 1986. Auton muodot olivat 1980-luvun aerodynamiikkaihanteiden sanelemat, mutta pinnan alla luotettiin edelleen perinteiseen takavetoon. Sporttisena huippuversiona palveli aluksi kolmilitraisella kuutosella ryyditetty Omega 3000, mutta paljon väkevämpiäkin malleja oli vielä luvassa.

Tunnettu Opel-virittäjä Irmscher kehitti DTM-kilpurin luokitteluautona palvelleen Evolution 500:n, jonka pellin alla murisi reilut 230-heppainen kuutonen. Sekään ei jäänyt tehokkaimmaksi Omegaksi, koska brittiläinen Lotus päätti yhdistää voimansa Opelin kanssa aikansa nopeimman sedanin kehittämiseksi. Vuonna 1990 tuotantoon saatu Lotus Omega lunasti lupauksensa, koska sen huippunopeutta ei oltu rajattu 250 km/h:n lukemaan useimpien muiden saksalaisautojen tavoin.

-- MAINOS --

Lotus Omega ylsi yli 280 km/h:n huippuihin tupla-ahdetun 3,6-litraisen suoran kuutosen siivittämänä Myllystä irtosi Garrettin turbojen ansiosta 382 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannu luovutti 568 newtonin verran. Nollasta sataan pinkaistiin hieman yli viidessä sekunnissa, ja 160 km/h:n nopeus oli taulussa noin 11 sekunnin jälkeen. Lotus Omegoita naputeltiin kasaan joulukuuhun 1992 mennessä 950 yksilöä, ja nykyään näistä autoista on ilmeisesti enää noin 400 kappaletta jäljellä.

Edelleen historian tehokkaimman tehdas-Opelin viittaa kantava Lotus Omega on harvinaisuutensa myötä haluttu keräilykappale. Todella vähän ajettuja yksilöitä on harvoin tarjolla, mutta nyt tällainen auto olisi myynnissä sveitsiläisessä liikkeessä. Oldtimer Galerie Toffen -nimisessä klassikkoautokaupassa myytävän Omegan mittarissa on vain 22 000 kilometriä, joten autolla ei ole ajettu edes 1000 kilometriä vuodessa elinkaarensa aikana.

-- MAINOS --




Hintapyyntö on reilut 67 000 euroa, eli auto on jopa hitusen kalliimpi kuin uutena Keski-Euroopan markkinoilla. Lotus Omegan listahinta oli nimittäin vuonna 1992 125 000 Saksan markkaa, mikä on noin 64 000 euroa. Summa ei kuitenkaan vaikuta nykyään mitenkään tähtitieteelliseltä näin vähän ajetusta yksilöstä, joka on myös täysin alkuperäiskuntoinen. Niinpä voi olla, että tämä auto on jo pian uuden omistajan ilona.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.