Historian tehokkain tehdas-Opel myynnissä – vuoden 1992 Lotus Omegalla on ajettu vain 22 000 kilometriä

Ylempään keskiluokkaan kuulunut Opel Omega astui Rekordin saappaisiin vuonna 1986. Auton muodot olivat 1980-luvun aerodynamiikkaihanteiden sanelemat, mutta pinnan alla luotettiin edelleen perinteiseen takavetoon. Sporttisena huippuversiona palveli aluksi kolmilitraisella kuutosella ryyditetty Omega 3000, mutta paljon väkevämpiäkin malleja oli vielä luvassa.

Tunnettu Opel-virittäjä Irmscher kehitti DTM-kilpurin luokitteluautona palvelleen Evolution 500:n, jonka pellin alla murisi reilut 230-heppainen kuutonen. Sekään ei jäänyt tehokkaimmaksi Omegaksi, koska brittiläinen Lotus päätti yhdistää voimansa Opelin kanssa aikansa nopeimman sedanin kehittämiseksi. Vuonna 1990 tuotantoon saatu Lotus Omega lunasti lupauksensa, koska sen huippunopeutta ei oltu rajattu 250 km/h:n lukemaan useimpien muiden saksalaisautojen tavoin.

Lotus Omega ylsi yli 280 km/h:n huippuihin tupla-ahdetun 3,6-litraisen suoran kuutosen siivittämänä Myllystä irtosi Garrettin turbojen ansiosta 382 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannu luovutti 568 newtonin verran. Nollasta sataan pinkaistiin hieman yli viidessä sekunnissa, ja 160 km/h:n nopeus oli taulussa noin 11 sekunnin jälkeen. Lotus Omegoita naputeltiin kasaan joulukuuhun 1992 mennessä 950 yksilöä, ja nykyään näistä autoista on ilmeisesti enää noin 400 kappaletta jäljellä.

Edelleen historian tehokkaimman tehdas-Opelin viittaa kantava Lotus Omega on harvinaisuutensa myötä haluttu keräilykappale. Todella vähän ajettuja yksilöitä on harvoin tarjolla, mutta nyt tällainen auto olisi myynnissä sveitsiläisessä liikkeessä. Oldtimer Galerie Toffen -nimisessä klassikkoautokaupassa myytävän Omegan mittarissa on vain 22 000 kilometriä, joten autolla ei ole ajettu edes 1000 kilometriä vuodessa elinkaarensa aikana.

Suosittelemme

Hintapyyntö on reilut 67 000 euroa, eli auto on jopa hitusen kalliimpi kuin uutena Keski-Euroopan markkinoilla. Lotus Omegan listahinta oli nimittäin vuonna 1992 125 000 Saksan markkaa, mikä on noin 64 000 euroa. Summa ei kuitenkaan vaikuta nykyään mitenkään tähtitieteelliseltä näin vähän ajetusta yksilöstä, joka on myös täysin alkuperäiskuntoinen. Niinpä voi olla, että tämä auto on jo pian uuden omistajan ilona.

Lue lisää