Historian tehokkain tehdas-Opel myynnissä – vuoden 1992 Lotus Omegalla on ajettu vain 22 000 kilometriä

Ylempään keskiluokkaan kuulunut Opel Omega astui Rekordin saappaisiin vuonna 1986. Auton muodot olivat 1980-luvun aerodynamiikkaihanteiden sanelemat, mutta pinnan alla luotettiin edelleen perinteiseen takavetoon. Sporttisena huippuversiona palveli aluksi kolmilitraisella kuutosella ryyditetty Omega 3000, mutta paljon väkevämpiäkin malleja oli vielä luvassa.

Tunnettu Opel-virittäjä Irmscher kehitti DTM-kilpurin luokitteluautona palvelleen Evolution 500:n, jonka pellin alla murisi reilut 230-heppainen kuutonen. Sekään ei jäänyt tehokkaimmaksi Omegaksi, koska brittiläinen Lotus päätti yhdistää voimansa Opelin kanssa aikansa nopeimman sedanin kehittämiseksi. Vuonna 1990 tuotantoon saatu Lotus Omega lunasti lupauksensa, koska sen huippunopeutta ei oltu rajattu 250 km/h:n lukemaan useimpien muiden saksalaisautojen tavoin.

Lotus Omega ylsi yli 280 km/h:n huippuihin tupla-ahdetun 3,6-litraisen suoran kuutosen siivittämänä Myllystä irtosi Garrettin turbojen ansiosta 382 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannu luovutti 568 newtonin verran. Nollasta sataan pinkaistiin hieman yli viidessä sekunnissa, ja 160 km/h:n nopeus oli taulussa noin 11 sekunnin jälkeen. Lotus Omegoita naputeltiin kasaan joulukuuhun 1992 mennessä 950 yksilöä, ja nykyään näistä autoista on ilmeisesti enää noin 400 kappaletta jäljellä.

Edelleen historian tehokkaimman tehdas-Opelin viittaa kantava Lotus Omega on harvinaisuutensa myötä haluttu keräilykappale. Todella vähän ajettuja yksilöitä on harvoin tarjolla, mutta nyt tällainen auto olisi myynnissä sveitsiläisessä liikkeessä. Oldtimer Galerie Toffen -nimisessä klassikkoautokaupassa myytävän Omegan mittarissa on vain 22 000 kilometriä, joten autolla ei ole ajettu edes 1000 kilometriä vuodessa elinkaarensa aikana.

Hintapyyntö on reilut 67 000 euroa, eli auto on jopa hitusen kalliimpi kuin uutena Keski-Euroopan markkinoilla. Lotus Omegan listahinta oli nimittäin vuonna 1992 125 000 Saksan markkaa, mikä on noin 64 000 euroa. Summa ei kuitenkaan vaikuta nykyään mitenkään tähtitieteelliseltä näin vähän ajetusta yksilöstä, joka on myös täysin alkuperäiskuntoinen. Niinpä voi olla, että tämä auto on jo pian uuden omistajan ilona.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...