Peugeot esitteli jo puolentoista vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptin 508:n sporttiversiosta, jota vauhditti tehokas pistokehybriditekniikka. Nyt auto pääsee tuotantoon Peugeot Sport Engineered -brändin alla.
508 PSE:tä mainostetaan komeasti leijonamerkin historian tehokkaimmaksi katuautoksi. Sporttihybridiä saa 508:n perusmallien tavoin isolla luukkuperällä varustettuna sedanina ja vähintään yhtä linjakkaana farmarina, jossa tehokas tilankäyttö ei ole ollut pääosassa. Autojen nokalla pörisee 1,6-litrainen turboahdettu bensanelonen, joka saa lisävoimaa kummallekin akselille asennetusta sähkömoottorista. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, ja 360 hevosvoiman sekä 520 newtonmetrin kokonaisteho välitetään kaikille neljälle pyörälle.
Näillä voimavaroilla kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,2 sekunnissa. Ohituskiihtyvyyskin on kunnossa, koska nopeusvälin 80-119 km/h luvataan taittuvan vain kolmessa sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, eli tekniikan puolesta menohaluja riittäisi ilmeisesti enemmänkin. Virallinen keskikulutus on useimpien muiden pistokehybridien tavoin lähes naurettavan alhainen, eli tasan kaksi litraa 100 kilometrillä WLTP-standardin mukaan mitattuna. Hiilidioksidipäästöt ovat vastaavasti 46 grammaa kilometriä kohti.
508 PSE:ssä on viisi eri ajomoodia, joiden joukkoon kuuluu myös pelkkää sähköä hyödyntävä Electric. Ilman polttomoottoria päästään etenemään parhaimmillaan 42 kilometriä. Comfort-asetuksella pyritään puolestaan rennompaan ajokokemukseen, jolloin jousitus pehmenee. Hybridimoodissa auto taas vuorottelee automaattisesti bensakoneen ja sähkömoottoreiden välillä polttoainetta säästäen. Sport-asetuksella käytössä on täydet tehot, jolloin myös ohjaus, kaasuvaste sekä jousitus terävöityvät. Tällöin kabiiniin ohjataan lisäksi keinotekoisesti muokattua moottorin ääntä. Viides moodi on 4WD, joka pyrkii tarjoamaan parhaan mahdollisen pidon liukkailla pinnoilla.
Suosittelemme
11,5 kWh:n akku on onnistuttu sijoittamaan auton rakenteisiin niin, että se ei syö tilaa takakontin tai matkustamon puolelta. Tavallisesta kotipistorasiasta akun lataus vie hieman alle seitsemän tuntia, ja seitsemän kilowatin wallboxilla aika lyhenee alle kahteen tuntiin. Ulkoisesti 508 PSE:n hybridistatusta alleviivataan kirkkaanvihreillä tehosteilla, joita täydentää sporttisen oloinen korisarja. Pyörät ovat jo vakiona 20-tuumaiset, ja ulkoväriksi on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa, eli Selenium Grey, Pearl White ja Nera Black.
Sisätiloja koristaa puolestaan nappanahan ja alcantaran yhdistelmä harmailla ja kirkkaanvihreillä tikkauksilla. Erikoisherkkuihin kuuluvat tuulilasin heijastusnäytön lisäksi mm. Focalin äänentoistojärjestelmä sekä kuskin penkin hierontatoiminto. Ajoavustintarjonta vastaa puolestaan muuta 508-mallistoa. Peugeot ilmoitti 508 PSE:n lanseerauksen yhteydessä palaavansa myös Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan vuonna 2022 hyperautolla, jota vauhdittaa hybriditekniikka.