Lamborghini on jo pitkään julkaissut erilaisia tiisereitä uudesta hybridihyperautostaan. Nyt Aventadorin Revuelto-niminen seuraaja tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.
Uutuus jatkaa nimensä osalta Lambon pitkiä perinteitä, koska Revuelto tulee espanjalaisen taisteluhärän mukaan. Auto on italialaismerkin ensimmäinen varsinainen tuotantohybridi ja samalla merkin 60-vuotisen historian vasta kuudes uusi V12-koneinen urheiluauto. Polttomoottorina toimii edelleen vapaasti hengittävä V12, joten äänimaailmasta ei tarvitse olla huolissaan. L545-koodia totteleva 6,5-litrainen mylly on edelleenkehitetty versio Aventadorin voimanlähteestä, ja potkua se tuottaa nyt 825 hevosvoiman sekä 725 newtonmetrin edestä. Näiden lukemien myötä moottori on Lamborghinin tähänastisen historian tehokkain katukäyttöön tarkoitettu V12.

Tässä ei ollut kuitenkaan vielä kaikki, koska lisävoimaa saadaan vielä kolmesta sähkömoottorista. Niistä kaksi on sijoitettu etuakselille ja yksi takapäähän uuden kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. V12 on yhdistetty pelkästään takapyöriin, joten neliveto on toteutettu etusähkömoottorien avulla. City-moodissa Revuelto on puolestaan pelkästään etuvetoinen 180-heppainen sähköauto.
Kaikki voimanlähteet käytössä kokonaisteho on 1015 hevosvoimaa, eli uutuus on ensimmäinen maagisen 1000 hevosvoiman rajapyykin rikkova tuotanto-Lamborghini. Lähtöjärjestelmä kytkettynä auto tykittää nollasta sataan 2,5 sekunnissa, ja kahteensataan pyrähdetään alle seitsemässä sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu elektronisesti 350 km/h:n lukemaan.

3,8 kWh:n akku latautuu puolessa tunnissa 7 kW:n teholla tai haluttaessa homma hoituu vain kuudessa minuutissa, jos V12:ta hyödyntää generaattorina. Polttomoottori on käännetty Aventadoriin nähden toisinpäin, eli vaihteisto löytyy V12:n takapuolelta ja se sijaitsee poikittain. Kaupunkikäyttöön tarkoitetun sähkömoodin lisäksi tarjolla on peräti 12 muuta ajomoodia, joista ainoastaan kisahenkinen Corsa antaa käyttöön täydet yli 1000 hevosvoiman tehot. Kasvaneiden voimavarojen vastapainoksi myös massaa on enemmän kuin Aventadorissa, eli Revuelton kuivapainoksi ilmoitetaan 1772 kiloa.
Suosittelemme
Ulkonäöltään Revuelto ei yllätä, eli kyseessä on hyvin tyypillinen Lamborghini. Linjat ovat kuin yhdistelmä Aventadoria ja rajoitettuna eränä valmistettua Sián-erikoismallia. Design-katalogiin kuuluvat luonnollisesti myös ylöspäin aukeavat ovet sekä massiiviset pyörät, joiden koko on takana 345/30 ZR 21. Sisältä löytyy puolestaan 12,3-tuumainen digimittaristo, 8,4 tuumainen pystysuuntainen tietoviihdejärjestelmän ruutu sekä 9,1-tuumainen näytönkaistale repsikalle. Ruudut on yhdistetty toisiinsa, ja tietoa pystyy myös pyyhkäisemään keskinäytöltä muille ruuduille.

Revueltossa on lisäksi ensimmäisenä Lamborghinin superautona monia ajoavustimia, joiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi kaistaltapoistumisvaroitin, kuolleen kulman vahti, mukautuva vakionopeudensäädin sekä takana kulkevasta poikittaisesta liikenteestä varoittava järjestelmä. Uutuuden hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta ne lienevät Revuelton luonnollisen kilpailijan eli Ferrari SF90 Stradalen tasoa.



