Historian ensimmäinen tehdastekoinen BMW M3 Touring päätyi jo tuunattavaksi – farkussa on AC Schnitzerin käsittelyn jälkeen 610 heppaa

BMW kehitti yksittäiskappaleena tehdyn Touring-farmarin jo E46-sukupolven M3:sta, mutta sarjatuotantoon farkku päätyi vasta nykyisen M3:n myötä. Juuri myyntiin ehtinyt auto päätyi jo perinnevirittäjä AC Schnitzerin käsittelyyn.

Tekniikan osalta Saksan Aachenissa toimiva paja houkuttelee parhaimmillaan esiin 610 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin maksimiväännön baijerilaisesta kolmen litran tuplaturbokuutosesta. Jos hieman vähempikin riittää, tarjolla on myös “vain” 590 heppaa tarjoava softa samalla vääntölukemalla. Tehtaan jäljiltä M3 Touring tarjoaa 510 hevosvoimaa ja 650 newtonia.

Kuva: AC Schnitzer

Äänimaailmaa kohennetaan neljällä hiilikuituisella päällä varustetulla sporttiputkistolla, ja kulkuasento madaltuu AC Schnitzerin jousilla edessä 15-20 millin verran. Takapään korkeus jää sen sijaan ennalleen, mutta lisähinnasta saatavilla ovat myös RS-brändätyt coiloverit moneen suuntaan ulottuvilla säädöillä.

Ulkokuorta höystetään puolestaan mm. mustalla etusplitterillä ja etupuskurin sivuihin sijoitetuilla siivekkeillä. Konepeltikin saa lisäpalikoita, ja sama koskee myös sivuhelmoja sekä etulokasuojien koristekiduksia. Kattospoilerin kerrotaan lisäävän downforcea 20 kilolla, ja samaa tarkoitusta palvelee myös vakiota isompi diffuusori takapuskurin alla.

Kuva: AC Schnitzer

Vanteiksi voi valita joko AC3- tai AC1-nimistä designia edustavat kiekot. Molempien pintaviimeistelyssä yhdistetään antrasiitinsävyä sekä hopeaa, ja tuumakoko on aina 20. Leveys on puolestaan 10 tuumaa joka nurkassa. Tuning viimeistellään vielä sisustan palikoilla, joiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi uusi sporttiratti, alumiiniset vaihtoläpyskät sekä alumiinipolkimet.

Kuva: AC Schnitzer
Kuva: AC Schnitzer
LähdeCarscoops

Lue lisää