Opel ilmoitti jo uuden Astran lanseerausvaiheessa, että kompaktiluokan kestosuosikista tulee ensimmäistä kertaa tarjolle myös täyssähköinen vaihtoehto. Nyt sekin tuotiin julkisuuteen teknisine tietoineen.
Astran 32-vuotisen historian ensimmäinen täyssähkömalli hyödyntää samaa perustekniikkaa kuin Peugeot E-308, koska molemmat merkit kuuluvat tätä nykyä monikansalliseen Stellantis-konserniin. Sähkö-Astran korimallitkin ovat samat kuin Pösössä, eli viisiovinen hatchback ja paremmin perhekäyttöön sopiva Sports Tourer -farmari.
Opel mainostaa Sports Toureria ensimmäiseksi saksalaiseksi täyssähköiseksi farmariksi, mikä voi herättää hieman kulmien kurtistelua Porschen suunnalla. Taycanin Cross Turismo – ja Sport Turismo -versiot menevät nimittäin myös tähän kategoriaan, vaikka ne painivatkin aivan eri hinta- ja teholuokassa kuin Opel.
Sähkö-Astra on tehty 308:n tavoin samalta pohjalta kuin polttomoottoriversiot, joten Opelia ei ulkoisesti tunnista sähköautoksi juuri muusta kuin puuttuvista pakoputkenpäistä ja vanteiden aerodynaamisesta designista. Astra Electric -mallinimen saaneessa uutuudessa on Pösön malliin vain yksi sähkömoottori, jonka voima ohjataan etupyörille. 115 kilowatin tai 156 hevosvoiman huipputeho on sama kuin E-308:ssa, mutta Opelissa on hitusen enemmän vääntöä.
Suosittelemme
Sitä riittää 270 newtonmetrin verran, mikä on 10 newtonia enemmän kuin Peugeotissa. Myös WLTP-normin mukainen toimintamatka on Opelissa hieman pidempi, eli 416 kilometriä E-308:n 400 kilometrin sijasta. Molemmissa autoissa on sama 54 kWh:n akkupaketti, jonka nettokapasiteetti on 51 kWh. 100 kilowatin pikalaskurista akut saa ladattua 80-prosenttisesti täyteen noin puolessa tunnissa.
Opel korostaa myös Astran 170 km/h:n lukemaan rajoitettua huippunopeutta, kun monien muiden sähköautojen meno päättyy jo aiemmin. Farmarin tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan puolestaan 516 litraa perusasennossaan ja 1553 litraa takapenkin selkänojat kaadettuina. Lukemat riittävät hyvin perhekäyttöön, mutta vastaava polttomoottorimalli pistää vielä paremmaksi 608:n ja 1634 litran lukemien turvin.
Täyssähköiset Astrat tulevat myyntiin ensi keväänä, jolloin tarjolla on myös valikoiman huippumalliksi asettuva 225-heppainen GSe-pistokehybridi. Myös sitä saa sekä hatchbackina että farkkuna. Sähköistyminen etenee Stellantis-konsernissa muutenkin vauhdikkaasti lähivuosina, ja vuoteen 2030 mennessä monet konsernin merkit myyvät enää pelkkiä sähköautoja.