Hippibussin uudelleentulkinnasta julkaistiin ensimmäiset kuvat – VW ID. Buzz on enää kevyen naamioteipin peitossa

Volkswagen herätti suurta huomiota, kun klassisen hippibussin täyssähköistä uudelleentulkintaa enteillyt ID Buzz Concept esiteltiin nelisen vuotta sitten. Pian vuorossa on auton tuotantoversio, josta julkaistiin nyt ensimmäiset viralliset kuvat.

Sähköbussi putkahti julkisuuteen coupé-kattoisen ID.5-crossoverin lanseerauksen yhteydessä. Toisin kuin koko komeudessaan esitelty ID.5, ID. Buzzia peittää vielä raitakuvioinen teippi, jota Volkswagen on hyödyntänyt kaikissa sähköautoissaan ennen niiden lopullista julkistamista. Lopullista debyyttiäkään ei tarvitse odotella enää kauan, koska tuotannon Hannoverin tehtailla Saksassa pitäisi alkaa jo ensi vuoden alkupuolella.

ID. Buzzista tulee klassisen esikuvan tavoin saataville sekä pikkubussi- tai pikemminkin tila-autoversio että umpikylkinen pakettiauto. Ne molemmat on jo bongattu salavalokuviin, mutta tuolloin tarkemmat muodot jäivät vielä naamioinnin peittoon. Nyt käytetty raitakuvio ei sen sijaan peitä enää juuri mitään, joten tuotantomallin muotoja on jo helppo verrata vuoden 2017 tutkielmaan.

Suosittelemme


Kuten lähes aina, tässäkin tapauksessa tuotantoauto on paljon konseptia tavanomaisemman näköinen. Etuvalot ovat kasvaneet kokoa, ja ”junakeulakaan” ei erotu aivan siihen malliin kuin tutkielmassa. Peruslinjoiltaan ID. Buzz on hyvin lähellä uutta Multivania, johon ei kuitenkaan saa kuin hybridivoimalinjan pelkkien polttomoottorien vaihtoehdoksi. ID. Buzzin tunnistaa Volkswagenin sähköautoperheen edustajaksi etupuskurin ritilädesignista, ja auton nokalta löytyy myös etuvalot toisiinsa yhdistävä päiväajovalonauha.

Katto on ”leijuvaa” mallia, eli mustat pilarit sulautuvat ikkunalinjaan konseptin vaaleiden elementtien sijasta. Junakeulasta alkunsa saava kylkipokkaus mahdollistaa klassikon kaltaisen kaksivärimaalauksen, ja vaakasuuntaiset takavalotkin on sijoitettu tähän linjaan. ID. Buzz tehdään muiden sähkö-Volkkarien malliin konsernin MEB-perusrakenteelle, eli vakiona veto on takana alkuperäisen hippibussin tyyliin. Tarjolle tulee kuitenkin eri versioita akseliväliä ja akkukapasiteettia (48-111 kWh) myöten, joten kahdella sähkömoottorilla toteutettu nelivetokin nähtäneen tehokkaammissa malleissa.

LähdeCarscoops

Lue lisää