Maseratin perinteisiin kuuluu automallien nimeäminen erilaisten tuulien mukaan. Tätä perinnettä noudatetaan myös italialaisen luksusmerkin aloitusmalliksi asettuvassa Grecalessa, joka tarkoittaa erästä Välimeren tuulta.
Grecalen pitäisi tuoda Maseratille aivan uusia tuulia myös myynnillisesti, koska autolla on tärkeä merkitys Maseratin tuloksen kääntämisessä jälleen voitolliseksi. Niinpä ei ole mikään yllätys, että Grecale asettuu edelleen kovassa nosteessa olevaan katumaasturien luokkaan. Maserati on tarjonnut tässä segmentissä jo usean vuoden ajan sporttisen ylellistä Levantea, mutta pienemmän ja edullisemman Grecalen pitäisi tuoda kolmisakaraista atrainta tunnuksenaan käyttävä luksusmerkki entistä useamman ostajan ulottuville.
Auto esitellään vielä tämän vuoden aikana koko komeudessaan, mutta Maserati on jo julkaissut uutuudestaan muutamia tiiserikuvia ja -videoita kiinnostuksen herättämiseksi. Nyt Grecalesta tuotiin julkisuuteen entistä tarkempia kuvia, joissa katumaasturia puikottaa Maseratin isäntänä toimivan Stellantis-konsernin ylin pomo Carlos Tavares. Vaikka urheilullisen oloinen katumaasturi on vielä kauttaaltaan kirjavan naamioteipin peitossa, mittasuhteet ja tärkeimmät yksityiskohdat paistavat jo läpi.
Sportti-SUV:n nokalla komeilee Maseratin tunnusomainen kitamainen maski, ja etuvalot on muotoiltu samaan tyyliin kuin italialaismerkin upouudessa MC20-superautossa. Varsin pitkä nokka ja lyhyt etuylitys kertovat puolestaan takavetopohjaisesta perusrakenteesta. Grecale tehdään samalle Giorgio-pohjalevylle kuin Alfa Romeo Stelvio, joten italialaiset katumaasturit jakavat todennäköisesti monia komponentteja keskenään. Sukulaisuus näkyy ulospäin lähinnä autojen mittasuhteissa, mutta esimerkiksi Grecalen kylkilinja ja näissä kuvissa pimentoon jäävä takapää ovat aiemmin napattujen salavalokuvien perusteella lähempänä Levantea kuin Stelviota.
Suosittelemme
Erityisesti Porsche Macanin kilpailijaksi asemoitavan Grecalen moottorivalikoimaa ei ole vielä vahvistettu. Perusversiota saattaa vauhdittaa jo Alfa Romeo Stelviosta ja Giuliasta tuttu kaksilitrainen turbonelonen, joka tuottaa reilut 280 hevosvoimaa. Enemmän potkua kaipaaville tarjotaan todennäköisesti Quadrifoglio-Alfoissakin käytettyä Ferrari-pohjaista 2,9-litraista tuplaturbo-V6:ta, josta irtoaa jo reilut 500 heppaa. Ainoa Maseratin jo vahvistama voimanlähde on täyssähköinen voimalinja, joka tulee saataville ensi vuoden mittaan. Grecale edustaa tässäkin suhteessa Maseratin uusia tuulia, koska merkin kaikista malleista on tarkoitus kehittää myös sähkötoimiset versiot.